شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

مسأله شناسی در فرایند مدیریت فرهنگی

مسئله یابی فرهنگی شهر مشهد / پروژه پژوهشی رصد یک (3)

در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اولویت اساسی با فرهنگ است و بدون ایجاد تحول فرهنگی نمی توان در سایر حوزه های جامعه به پیشرفت قابل ملاحظه ای رسید. در طرح گفتمان ایشان، تنوع کلیدواژه های فرهنگی و طرح مصداقیِ شکل مطلوب بسیاری از سازوکارهای فرهنگی به چشم می خورد و این مهم در کنار تمرکز و شناخت عمیق ایشان، بسیاری از اندیشمندان را به تصدیق و بهره گیری از این مفاهیم ترغیب می کند؛ به نحوی که هر کارشناس مشرف بر مسائل فرهنگی و در عین حال معتقد به مبانی انقلاب اسلامی، در تحلیل و تأویل معادلات فرهنگی، خود را نیازمند به استفاده از این نگرش نافذ و نافع می داند 
مسئله یابی فرهنگی شهر مشهد /  پروژه پژوهشی رصد یک (3)
 اقدامات انجام شده در پروژه رصد یک بر مبنای سه روش‌شناسی مختلف صورت گرفته است:

1) نظر مردم
2) نظر متخصصین
3) منویات رهبر معظم انقلاب :
به گفته مجری طرح، «در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اولویت اساسی با فرهنگ است و بدون ایجاد تحول فرهنگی نمی توان در سایر حوزه های جامعه به پیشرفت قابل ملاحظه ای رسید. در طرح گفتمان ایشان، تنوع کلیدواژه های فرهنگی و طرح مصداقیِ شکل مطلوب بسیاری از سازوکارهای فرهنگی به چشم می خورد و این مهم در کنار تمرکز و شناخت عمیق ایشان، بسیاری از اندیشمندان را به تصدیق و بهره گیری از این مفاهیم ترغیب می کند؛ به نحوی که هر کارشناس مشرف بر مسائل فرهنگی و در عین حال معتقد به مبانی انقلاب اسلامی، در تحلیل و تأویل معادلات فرهنگی، خود را نیازمند به استفاده از این نگرش نافذ و نافع می داند».
بر این اساس «رصد 1» به بازخوانی و بررسی منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در 30 سال اخیر پرداخت و آن را مکمل و تفسیرکننده دو بخش قبلی یافت. هدف از این بررسی، شناخت موضوعاتی است که رهبری در سه قالب آسیب ها، فرصت‌ها و راهبردهای فرهنگی به آن اشاره کرده اند.
در این بخش جهت احصاء مسائل فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری از روش تحلیل محتوای کیفی متن بیانات استفاده شده است. نتایج تحقیقات به طور اجمالی این نکته را آشکار می کند که توجه خاص مقام معظم رهبری به دو حوزه مدیریت فرهنگی و اخلاق اجتماعی معطوف بوده است و می توان استنباط کرد فعالیت در این دو حوزه بیشترین تأثیر را در فضای فرهنگی جامعه خواهد داشت.
پس از برشمردن مسائل فرهنگی شهر، اولویت بندی این مسائل در دستورکار قرار گرفت و طی جلسات کارشناسی و مشورتی «بیشترین میزان تأثیرگذاری نسبت به سایر مسائل» به عنوان ملاک اولویت بندی انتخاب گردید و با استفاده از روش «شبکه علیت» مشخص شد که هر کدام از مسائل، علت چند مسئله دیگر است و آن مسئله ای که علتِ مسائل بیشتری بود در اولویت قرار گرفت.
همان گونه که گفته شد در نگاه مجریان، ماهیت این پرژه مسئله‌یابی است. مسئله‌شناسی یک تحقیق، در گرو یافتن درکی جامع و کامل از مسئله مورد نظر است. به گفتۀ دکتر سنگ سفیدی «در این تحقیق مسئله‌شناسی وقتی کامل می شود که مسئله مورد نظر بر اساس 40 پارامتر تعیین شده، مورد تحلیل قرار مذکور ذهنی بگیرد. به عنوان نمونه باید مشخص شود عوامل مولد، محرک، زمینه ساز و تداوم بخش مسئله مذکور چیست؟ حوزه اثرگذاری آسیب است یا عینی؟ علل تاریخی، اقتصادی، ایدئولوژیک و اجتماعی آن کدام است؟ فرآیند مسئله شناسی متضمن پاسخ دادن به این سؤالات و سؤالاتی از این دست است».
در «رصد 1» سعی شده است با بهره گیری از روش های چندگانه، پژوهشی جامع انجام گیرد. در انجام چنین پژوهش هایی «تناسب موضوع تحقیق با روش تحقیق» اهمیت اساسی دارد. به نظر می رسد پروژه رصد توانسته است در حوزه‌های مورد بررسی خود این تناسب را رعایت کند. با این حال، بدون تردید در هر حوزه ای اولین تجربه ها با مشکلاتی همراه هستند. نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف «رصد 1» می تواند روشنایی بخش تجربه های بعدی در این زمینه باشد و منجر به انباشت مؤثر تجارب و داده ها در زمینه تحقیق گردد.
پایان.


---------------------------------------------------------------------
جهت دسترسی به سایر مطالب تخصصی با موضوع مسأله شناسی می توانید از آرشیو مربوطه در سایت دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به آدرس ذیل استفاده نمایید ↓
http://farhangi.aqr.ir/Portal/home/?news/409263/697106/

 
 
مسأله یابی فرهنگی مشهدپروژه پژوهشی رصددبیرخانه شورای عالی فرهنگیبسته های تخصصی فرهنگنشریه همگاممسأله شناسی 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
  • 1395/3/30 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
    دورانی که در آن زندگی می‌کنیم، زمانه شکوه و جلال ابزارهای ارتباطی و شکست جمود قالب‌های سنتی است. در افق چنین تحول شگرفی، محدودیت‌های فیزیکی برای ارسال یک نسخه کتاب کاغذی جهت تبلیغ یک مضمون دینی به دورترین نقطه از جهان، دیگر یک سؤال و ابهام چالش‌برانگیز نیست؛ چرا که با داشتن کوچک‌ترین شناسه مجازی از مخاطب (چه از خود او، چه از گروه‌هایی که عضو آنهاست، چه از پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به آنها سر می‌زند و چه و چه ...)، می‌توان نسخه مجازی کتاب مورد نظر را با امکاناتی بسیار بیشتر از آنچه در دنیای کاغذ و جوهر امکان‌پذیر است، به دستش رساند و فراتر از آن، تعاملی دوسویه را میان مبدأ ارسال پیام (فرستنده) و مخطبان کنش‌گرای امروز (گیرنده) برقرار کرد... و این خود آغاز نسل تازه‌ای از مبانی نظری و عملی در فرآیند تولید و توزیع پیام‌ها و محصولات فرهنگی است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
  • 1395/3/23 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
    «توزیع»، کلید واژه سهل و ممتنعی است که (برخی از) اهالی مشاغل فرهنگی، آن را با افسوس فراوان جزء امور بدیهی قلمداد می‌کنند؛ چرا که معتقدند در چرخه ارتباط با مخاطب، «محتوا» حرف اول و آخر را می‌زند و در قیاس با آن، مرتبه اهمیت توزیع بسیار نازل‌تر است. صاحبان چنین دیدگاهی به‌طور نانوشته و غیررسمی، خود را متولی مستقیم توزیع محصولاتشان نمی‌دانند یا برای این بخش از فرایند، ایده و طرح و نظری ندارند. از نگاه آنها باید به اهالی فرهنگ حق داد که در پایان یک فرایند تولید سخت و با وسواس که در اوج فشارهای مالی و اجرایی؛ از ایده تا اجرا و چاپ و صحافی آن را همراهی می‌کنند، اصولاً حوصله، انرژی و ذوقی برای توزیع «محصول» برایشان باقی نماند. هرچند حقیقت این است که اگر آن حس و انگیزه و غیره باقی بماند، باز پای تخصص در این وادی جدید لنگ می‌زند. «محصول فرهنگی» غریبی که با هزار امید و آرزو و سیاست و هدف و چشم‌انداز به زیور طبع آراسته شده است، هیچ‌گاه به دست مخاطب هدفش نمی‌رسد.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
    پیش از انقلاب اسلامی، رسیدن به ایستگاه‌هایی از مسیر عزت که اکنون در آن هستیم و حتا به آن عادت کرده‌ایم، روزی دور از دسترس می‌نمود؛ آیا آن روز که بر سر امنیت مرزهای خود با دشمن بعثی می‌جنگیدیم، گمان‌مان بود که روزی تأمین امنیت عراق بدون حضور مقتدرانه ما ممکن نباشد؟! امروز نیز هماوردی با آمریکا و برتری بر آن در میدان مجازی شاید دور از محاسبات عقلِ عرفی به نظر آید. اما عقلی که سنت‌های الهی و تجربه‌های بومی را پشتوانه محاسبات خود دارد، امکان‌پذیری افق‌های دیگر را نشان می‌دهد. به‌ویژه اگر تدابیر بلندمدت ما برای این فضا بر دوش جوانان مومن انقلابی‌ای استوار باشد که ذخیره‌ای غنی از «حسِ عزت» دارند!
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
    برخی از راهکارها جهت برون رفت صنعت نشر از مشکلات موجود عبارتند از: نیازسنجی جامعه‌ خوانندگان، آموزش مداوم ناشران و به ویژه ناشران بی‌تجربه و تازه‌کار، برخورد جدی وزارت ارشاد با پدیده شوم کتاب‌سازی همچنین با پدیده خود ناشری یا به اصطلاح وزارت ارشاد ناشر- مؤلف و حذف الزام ناشران از اینکه در سال چند عنوان کتاب چاپ کنند. فرض کنید ناشری با خون‌دل مجوز گرفته است و وزارت ارشاد به او می‌گوید باید این تعداد کتاب در سال چاپ کنید وگرنه پروانه نشرتان تجدید نمی‌شود. به نظر من این قاعده را باید حذف کنند. اگر یک ناشری یک یا دو عنوان کتاب در سال منتشر کرد ولی کتابش ارزشمند بود باید از او استقبال شود.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
  • 1395/3/9 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
    هیچ‌یک از کشورهای غربی که در جهان سکولار ممکن است شریک یا رقیب ایالات متحده به‌شمار روند، مستقلاً نمی‌توانند در نقش جایگزین «کدخدای مجازی» ظاهر شوند؛ اگر هم در آینده‌ای دور چنین شود، تغییر در اصل رابطه کانونی ـ پیرامونی این قدرت‌های مجازی رخ نخواهد داد؛ یعنی صورت مسأله همچنان برجاست و تنها جای آمریکا با ابرقدرت سکولار دیگری عوض خواهد شد. اما در این سوی دنیا، جایی که پرچم نظام اسلامی برافراشته شده و «سبک زندگی دینی» افق تمدن‌سازی نوین به‌شمار می‌رود می‌توان آفرینش جهان مجازی دیگری را با کانون متفاوتی انتظار داشت.
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
.