شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

مسأله شناسی در فرایند مدیریت فرهنگی

مسئله یابی فرهنگی شهر مشهد / پروژه پژوهشی رصد یک (2)

برای پی بردن به نظر مردم درباره مسائل فرهنگی، در این پروژه اقدام به اجرای یک پیمایش شهری با حجم نمونه ای 1500 نفره شده است. در این پیمایش تلاش شده کلیه باورها و نگرش های طیف های اجتماعی مختلف مردم در حوزه فرهنگ دریافت شود و در نهایت از منظر اولویت های فرهنگی تحلیل گردد. برای آنکه از تمام نظرات ممکن استفاده شود، مجریان پیمایش آن را در تمام مناطق 13گانه شهری مشهد اجرا کرده‌اند. تمام پاسخگویان بر اساس پرسشنامه نیمه-ساختاریافته، مهم ترین آسیب منطقه جغرافیایی تحت سکونت خود را بر شمرده‌اند. همچنین برای آنکه نظرات مخاطب کم-برخوردار از تحصیلات از قلم نیفتد، به 20 پرسشگر برای مصاحبه با این طیف از پاسخگویان آموزش های بیشتری داده شد. 
مسئله یابی فرهنگی شهر مشهد /  پروژه پژوهشی رصد یک (2)
دکتر سنگ سفیدی، مدیر اجرایی پروژه رصد، تمیز قرار دادن بین مسئله شناسی و مسئله یابی را از جمله وجوه تمایز این کار می داند. در نگاه او «رصد 1» یک تحقیق با هدف مسئله یابی است و شناسایی مسائل امری است که در فازهای بعدی اجرا خواهد شد. اقدامات انجام شده در این پروژه بر مبنای سه روش‌شناسی مختلف صورت گرفته است.

1) نظر مردم
برای اطلاع یافتن از نظر تعداد زیادی از افراد، شیوه های کمی پهن دامنه، از مناسب ترین شیوه ها هستند. به همین دلیل برای پی بردن به نظر مردم درباره مسائل فرهنگی، در این پروژه اقدام به اجرای یک پیمایش شهری با حجم نمونه ای 1500 نفره شده است. در این پیمایش تلاش شده کلیه باورها و نگرش های طیف های اجتماعی مختلف مردم در حوزه فرهنگ دریافت شود و در نهایت از منظر اولویت های فرهنگی تحلیل گردد. برای آنکه از تمام نظرات ممکن استفاده شود، مجریان پیمایش آن را در تمام مناطق 13گانه شهری مشهد اجرا کرده‌اند. تمام پاسخگویان بر اساس پرسشنامه نیمه-ساختاریافته، مهم ترین آسیب منطقه جغرافیایی تحت سکونت خود را بر شمرده‌اند. همچنین برای آنکه نظرات مخاطب کم-برخوردار از تحصیلات از قلم نیفتد، به 20 پرسشگر برای مصاحبه با این طیف از پاسخگویان آموزش های بیشتری داده شد.
تکیه بر شیوه های نمونه گیری تصادفی و پرسشگران آموزش دیده، منجر به افزایش دقت در این بخش از «رصد 1» گردید. نتیجه آنکه از منظر عمومی33 آسیب فرهنگی و اجتماعی متوجه شهر مشخص گردید. شایان ذکر است در این بین ضعف فرهنگ شهروندی اولویت نخست مردم پایتخت معنوی ایران در حوزه فرهنگی است. از دیگر نتایج این بخش از تحقیق می توان به این مهم اشاره کرد که:
از نظر مردم مشهد، صدا و سیما و نظام آموزشی کشور (آموزش و پرورش و آموزش عالی) نهادهایی هستند که بیشترین نقش را در مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی دارند و پس از آن شهرداری ها و مساجد رتبه های بعدی را به خود اختصاص می دهند.

2) نظر متخصصین
دکتر سنگ سفیدی مجری این پروژه از استعاره ای برای توضیح بخش های مختلف این طرح استفاده می کند:
«فرض کنید بیماری (تمثیلی از شهر) برای درمان خود به پزشک مراجعه می کند. اولین اقدام پزشک تشخیص صحیح بیماری است؛ یعنی همان کاری که «رصد 1» در صدد آن است. پزشک از بیمار می خواهد مشکلات و علائم خود را برشمارد. این کار در قالب بخش کمی و پیمایشی انجام گردید. اما پرشک حاذق به گفته ها و شواهد ظاهری بسنده نمی کند و سعی می کند نظر متخصصین بالینی را نیز در این زمینه جویا شود. در موضوع ما، متخصیین عبارتند از متولیان، مؤثرین و صاحب نظران فرهنگی.
از آنجا که مناسب ترین ابزار برای مراجعه به خبرگان امر مصاحبه است، در این بخش محققان پس از تهیه مصاحبه نامه به سراغ جامعه هدف رفته اند. جامعه هدف را تمام چهره های صاحب نظر دانشگاهی، علما، محققین، فعالان فرهنگی، مدیران، مسئولین و مؤثرین اجرایی شهر مشهد تشکیل می‌دادند. نتیجه این بخش از پروژه 700 مراجعه به جامعه هدف بوده است و به این ترتیب دایره گسترده ای از مسائل به دست آمده است.

ادامه دارد...


---------------------------------------------------------------------
جهت دسترسی به سایر مطالب تخصصی با موضوع مسأله شناسی می توانید از آرشیو مربوطه در سایت دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به آدرس ذیل استفاده نمایید ↓
http://farhangi.aqr.ir/Portal/home/?news/409263/697106/

 
 
مسأله یابی فرهنگی مشهدپروژه پژوهشی رصددبیرخانه شورای عالی فرهنگیبسته های تخصصی فرهنگنشریه همگاممسأله شناسی 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
  • 1395/3/30 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
    دورانی که در آن زندگی می‌کنیم، زمانه شکوه و جلال ابزارهای ارتباطی و شکست جمود قالب‌های سنتی است. در افق چنین تحول شگرفی، محدودیت‌های فیزیکی برای ارسال یک نسخه کتاب کاغذی جهت تبلیغ یک مضمون دینی به دورترین نقطه از جهان، دیگر یک سؤال و ابهام چالش‌برانگیز نیست؛ چرا که با داشتن کوچک‌ترین شناسه مجازی از مخاطب (چه از خود او، چه از گروه‌هایی که عضو آنهاست، چه از پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به آنها سر می‌زند و چه و چه ...)، می‌توان نسخه مجازی کتاب مورد نظر را با امکاناتی بسیار بیشتر از آنچه در دنیای کاغذ و جوهر امکان‌پذیر است، به دستش رساند و فراتر از آن، تعاملی دوسویه را میان مبدأ ارسال پیام (فرستنده) و مخطبان کنش‌گرای امروز (گیرنده) برقرار کرد... و این خود آغاز نسل تازه‌ای از مبانی نظری و عملی در فرآیند تولید و توزیع پیام‌ها و محصولات فرهنگی است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
  • 1395/3/23 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
    «توزیع»، کلید واژه سهل و ممتنعی است که (برخی از) اهالی مشاغل فرهنگی، آن را با افسوس فراوان جزء امور بدیهی قلمداد می‌کنند؛ چرا که معتقدند در چرخه ارتباط با مخاطب، «محتوا» حرف اول و آخر را می‌زند و در قیاس با آن، مرتبه اهمیت توزیع بسیار نازل‌تر است. صاحبان چنین دیدگاهی به‌طور نانوشته و غیررسمی، خود را متولی مستقیم توزیع محصولاتشان نمی‌دانند یا برای این بخش از فرایند، ایده و طرح و نظری ندارند. از نگاه آنها باید به اهالی فرهنگ حق داد که در پایان یک فرایند تولید سخت و با وسواس که در اوج فشارهای مالی و اجرایی؛ از ایده تا اجرا و چاپ و صحافی آن را همراهی می‌کنند، اصولاً حوصله، انرژی و ذوقی برای توزیع «محصول» برایشان باقی نماند. هرچند حقیقت این است که اگر آن حس و انگیزه و غیره باقی بماند، باز پای تخصص در این وادی جدید لنگ می‌زند. «محصول فرهنگی» غریبی که با هزار امید و آرزو و سیاست و هدف و چشم‌انداز به زیور طبع آراسته شده است، هیچ‌گاه به دست مخاطب هدفش نمی‌رسد.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
    پیش از انقلاب اسلامی، رسیدن به ایستگاه‌هایی از مسیر عزت که اکنون در آن هستیم و حتا به آن عادت کرده‌ایم، روزی دور از دسترس می‌نمود؛ آیا آن روز که بر سر امنیت مرزهای خود با دشمن بعثی می‌جنگیدیم، گمان‌مان بود که روزی تأمین امنیت عراق بدون حضور مقتدرانه ما ممکن نباشد؟! امروز نیز هماوردی با آمریکا و برتری بر آن در میدان مجازی شاید دور از محاسبات عقلِ عرفی به نظر آید. اما عقلی که سنت‌های الهی و تجربه‌های بومی را پشتوانه محاسبات خود دارد، امکان‌پذیری افق‌های دیگر را نشان می‌دهد. به‌ویژه اگر تدابیر بلندمدت ما برای این فضا بر دوش جوانان مومن انقلابی‌ای استوار باشد که ذخیره‌ای غنی از «حسِ عزت» دارند!
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
    برخی از راهکارها جهت برون رفت صنعت نشر از مشکلات موجود عبارتند از: نیازسنجی جامعه‌ خوانندگان، آموزش مداوم ناشران و به ویژه ناشران بی‌تجربه و تازه‌کار، برخورد جدی وزارت ارشاد با پدیده شوم کتاب‌سازی همچنین با پدیده خود ناشری یا به اصطلاح وزارت ارشاد ناشر- مؤلف و حذف الزام ناشران از اینکه در سال چند عنوان کتاب چاپ کنند. فرض کنید ناشری با خون‌دل مجوز گرفته است و وزارت ارشاد به او می‌گوید باید این تعداد کتاب در سال چاپ کنید وگرنه پروانه نشرتان تجدید نمی‌شود. به نظر من این قاعده را باید حذف کنند. اگر یک ناشری یک یا دو عنوان کتاب در سال منتشر کرد ولی کتابش ارزشمند بود باید از او استقبال شود.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
  • 1395/3/9 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
    هیچ‌یک از کشورهای غربی که در جهان سکولار ممکن است شریک یا رقیب ایالات متحده به‌شمار روند، مستقلاً نمی‌توانند در نقش جایگزین «کدخدای مجازی» ظاهر شوند؛ اگر هم در آینده‌ای دور چنین شود، تغییر در اصل رابطه کانونی ـ پیرامونی این قدرت‌های مجازی رخ نخواهد داد؛ یعنی صورت مسأله همچنان برجاست و تنها جای آمریکا با ابرقدرت سکولار دیگری عوض خواهد شد. اما در این سوی دنیا، جایی که پرچم نظام اسلامی برافراشته شده و «سبک زندگی دینی» افق تمدن‌سازی نوین به‌شمار می‌رود می‌توان آفرینش جهان مجازی دیگری را با کانون متفاوتی انتظار داشت.
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
.