شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

مسأله شناسی در فرایند مدیریت فرهنگی

مسئله یابی فرهنگی شهر مشهد / پروژه پژوهشی رصد یک (1)

از ملزومات تحقق بخش مهندسی فرهنگی، توجه به اولویت ها و مسائل اساسی و محوری است؛ از همین رو، اکتشاف، دسته‌بندی و در عین حال اولویت بندی مسائل محوری و اساسی در مسیر وصول مهندسی فرهنگی، موضوعی است که در صدر اقدامات مطالعاتی و تحقیقاتی مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی قرار دارد. در این نوشتار قصد داریم شما را با مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی و برجسته ترین محصول این مرکز، «پروژه رصد 1» آشنا کنیم. «رصد 1» الگوی مناسبی برای تلفیق روش های مختلف در مسئله شناسی است.  
مسئله یابی فرهنگی شهر مشهد /  پروژه پژوهشی رصد یک (1)

با توجه به اوج گیری روند تهاجم فرهنگی و شدت یافتن جنگ نرم و نیز بر اساس تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر ضرورت مهندسی فرهنگی کشور و دفاع از ارزش های اسلامی در برابر تهدیدات فرهنگی، تأسیس یک سامانه متمرکز فرهنگی با رویکرد علمی و پژوهشی در خراسان رضوی ضروری به‌نظر می رسید تا رصد و مطالعه مستمر آسیب ها و تهدیدها و روشنگری و ارائه راهکار و پیشنهادهای عملی به دستگاه های متولی به‌درستی صورت گیرد. بر این مبنا، مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی به عنوان بازوی علمی و مشورتی شورای فرهنگی عمومی استان (به‌عنوان مهم ترین رکن قانون گذار فرهنگی در استان) با هدف کمک به فرایند تصمیم سازی فرهنگی در تیرماه 1390 آغاز به کار کرد.
تمامی فعالیت های مرکز با هدف شناسایی، تبیین و ارائه راه‌حل برای آسیب های فرهنگی در حوزه جغرافیایی خراسان رضوی صورت می گیرد. این مجموعه با بهره گیری از روش های پژوهشی به دنبال شناسایی مسائل فرهنگی (اعم از فرصت ها و آسیب ها) است.

اهم مأموریت های این مرکز عبارت است از:

- شناسایی آسیب ها، تهدیدها و فرصت های فرهنگی استان
- تبیین و تشریح زوایا و ابعاد آسیب ها، تهدیدها و فرصت های فرهنگی استان
- کشف و طراحی راهکارهای رفع آسیب ها و تهدیدات فرهنگی استان با توجه به نقش نهادهای متولی هر حوزه.
- رصد تخصصی و مداوم فعالیت های فرهنگی انجام شده در استان در راستای اسناد بالادستی.

این مرکز به موضوعاتی می پردازد که ماهیت و یا علت فرهنگی دارند و در هماهنگی با راهبردها و دغدغه های فرهنگی تعیین‌شده توسط رهبر انقلاب همسو باشند. علاوه بر این، استانی بودن و برخورداری از قابلیت رفع یا دفع در مختصات خراسان رضوی و دارا بودن اولویت زمانی با توجه به حجم آسیب ها، از ویژگی های موضوعات مورد بررسی مرکز هستند.
از میان تحقیقاتی که در سه سال گذشته در مرکز انجام شده است، «رصد 1» از حیث فرم و روش، متمایز از سایر تحقیقات است.

یکی از مهم ترین اقدامات در مدیریت فرهنگی و اجتماعی، شناخت صحیح و دقیق مسائل است؛ تا ندانیم با چه مسائلی روبرو هستیم نمی توانیم برنامه ریزی درستی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم. احصاء مسائل فرهنگی یکی از اولین اقداماتی است که در حوزه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی باید انجام شود.
بر این اساس پروژه پژوهشی «رصد 1» در زمستان 1392 آغاز گردید و طی حدود 9 ماه با مراجعه به بیش از 500 متولی و مؤثر فرهنگی در شهر مشهد مهم-ترین مسائل فرهنگی و اجتماعی از منظر ایشان مورد شناسایی قرار گرفت. پس از شناخت مسائل فرهنگی، گام مهم بعدی اولویت‌بندی این مسائل بود؛ باید مشخص می‌شد در میان مسائل موجود فرهنگی کدام یک اولویت بیشتری دارد تا در رأس برنامه فرهنگی قرار گیرد.

با توجه به آنچه بیان شد دو سؤال مهم کلیدی مبنای این پژوهش است:
1. مسائل فرهنگی استان خراسان رضوی چیست؟
2. در میان مسائل فرهنگی موجود، اولویت‌ها کدام است؟

در قالب این پروژه تلاش گردید با بهره گیری از متدهای متنوع علمی با محوریت مسائل و موضوعات استانی و همچنین بهره گیری از منابع جامع، مهم‌ترین اولویت های فرهنگی و اجتماعی اکتشاف و تبیین گردد. رجوع به افکار عمومی، نخبگان (فکری و اجرایی) و اندیشه های رهبر معظم انقلاب از مهم‌ترین مسیرهای کشف اولویت های فرهنگی و اجتماعی بود. با اجرای پروژه رصد، ٣٠ اولویت فرهنگی شهر مشهد مبتنی بر دیدگاه‌های مردم، متولیان فرهنگی و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی احصا شده است. شناسایی اولویت‌های فرهنگی شهر مشهد، رسیدن به یک نگاه جامع در حوزه مسائل فرهنگی، کمک به تدوین نقشه فرهنگی استان در سال‌های آینده و پیشگیری از انجام اقدامات موازی ازجمله نتایج و کاربردهای عملی این پروژه بوده است.

ادامه دارد...

---------------------------------------------------------------------
جهت دسترسی به سایر مطالب تخصصی با موضوع مسأله شناسی می توانید از آرشیو مربوطه در سایت دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به آدرس ذیل استفاده نمایید ↓
http://farhangi.aqr.ir/Portal/home/?news/409263/697106/

 
 
مسأله یابی فرهنگی مشهدپروژه پژوهشی رصددبیرخانه شورای عالی فرهنگیبسته های تخصصی فرهنگنشریه همگاممسأله شناسی 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
  • 1395/3/30 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
    دورانی که در آن زندگی می‌کنیم، زمانه شکوه و جلال ابزارهای ارتباطی و شکست جمود قالب‌های سنتی است. در افق چنین تحول شگرفی، محدودیت‌های فیزیکی برای ارسال یک نسخه کتاب کاغذی جهت تبلیغ یک مضمون دینی به دورترین نقطه از جهان، دیگر یک سؤال و ابهام چالش‌برانگیز نیست؛ چرا که با داشتن کوچک‌ترین شناسه مجازی از مخاطب (چه از خود او، چه از گروه‌هایی که عضو آنهاست، چه از پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به آنها سر می‌زند و چه و چه ...)، می‌توان نسخه مجازی کتاب مورد نظر را با امکاناتی بسیار بیشتر از آنچه در دنیای کاغذ و جوهر امکان‌پذیر است، به دستش رساند و فراتر از آن، تعاملی دوسویه را میان مبدأ ارسال پیام (فرستنده) و مخطبان کنش‌گرای امروز (گیرنده) برقرار کرد... و این خود آغاز نسل تازه‌ای از مبانی نظری و عملی در فرآیند تولید و توزیع پیام‌ها و محصولات فرهنگی است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
  • 1395/3/23 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
    «توزیع»، کلید واژه سهل و ممتنعی است که (برخی از) اهالی مشاغل فرهنگی، آن را با افسوس فراوان جزء امور بدیهی قلمداد می‌کنند؛ چرا که معتقدند در چرخه ارتباط با مخاطب، «محتوا» حرف اول و آخر را می‌زند و در قیاس با آن، مرتبه اهمیت توزیع بسیار نازل‌تر است. صاحبان چنین دیدگاهی به‌طور نانوشته و غیررسمی، خود را متولی مستقیم توزیع محصولاتشان نمی‌دانند یا برای این بخش از فرایند، ایده و طرح و نظری ندارند. از نگاه آنها باید به اهالی فرهنگ حق داد که در پایان یک فرایند تولید سخت و با وسواس که در اوج فشارهای مالی و اجرایی؛ از ایده تا اجرا و چاپ و صحافی آن را همراهی می‌کنند، اصولاً حوصله، انرژی و ذوقی برای توزیع «محصول» برایشان باقی نماند. هرچند حقیقت این است که اگر آن حس و انگیزه و غیره باقی بماند، باز پای تخصص در این وادی جدید لنگ می‌زند. «محصول فرهنگی» غریبی که با هزار امید و آرزو و سیاست و هدف و چشم‌انداز به زیور طبع آراسته شده است، هیچ‌گاه به دست مخاطب هدفش نمی‌رسد.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
    پیش از انقلاب اسلامی، رسیدن به ایستگاه‌هایی از مسیر عزت که اکنون در آن هستیم و حتا به آن عادت کرده‌ایم، روزی دور از دسترس می‌نمود؛ آیا آن روز که بر سر امنیت مرزهای خود با دشمن بعثی می‌جنگیدیم، گمان‌مان بود که روزی تأمین امنیت عراق بدون حضور مقتدرانه ما ممکن نباشد؟! امروز نیز هماوردی با آمریکا و برتری بر آن در میدان مجازی شاید دور از محاسبات عقلِ عرفی به نظر آید. اما عقلی که سنت‌های الهی و تجربه‌های بومی را پشتوانه محاسبات خود دارد، امکان‌پذیری افق‌های دیگر را نشان می‌دهد. به‌ویژه اگر تدابیر بلندمدت ما برای این فضا بر دوش جوانان مومن انقلابی‌ای استوار باشد که ذخیره‌ای غنی از «حسِ عزت» دارند!
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
    برخی از راهکارها جهت برون رفت صنعت نشر از مشکلات موجود عبارتند از: نیازسنجی جامعه‌ خوانندگان، آموزش مداوم ناشران و به ویژه ناشران بی‌تجربه و تازه‌کار، برخورد جدی وزارت ارشاد با پدیده شوم کتاب‌سازی همچنین با پدیده خود ناشری یا به اصطلاح وزارت ارشاد ناشر- مؤلف و حذف الزام ناشران از اینکه در سال چند عنوان کتاب چاپ کنند. فرض کنید ناشری با خون‌دل مجوز گرفته است و وزارت ارشاد به او می‌گوید باید این تعداد کتاب در سال چاپ کنید وگرنه پروانه نشرتان تجدید نمی‌شود. به نظر من این قاعده را باید حذف کنند. اگر یک ناشری یک یا دو عنوان کتاب در سال منتشر کرد ولی کتابش ارزشمند بود باید از او استقبال شود.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
  • 1395/3/9 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
    هیچ‌یک از کشورهای غربی که در جهان سکولار ممکن است شریک یا رقیب ایالات متحده به‌شمار روند، مستقلاً نمی‌توانند در نقش جایگزین «کدخدای مجازی» ظاهر شوند؛ اگر هم در آینده‌ای دور چنین شود، تغییر در اصل رابطه کانونی ـ پیرامونی این قدرت‌های مجازی رخ نخواهد داد؛ یعنی صورت مسأله همچنان برجاست و تنها جای آمریکا با ابرقدرت سکولار دیگری عوض خواهد شد. اما در این سوی دنیا، جایی که پرچم نظام اسلامی برافراشته شده و «سبک زندگی دینی» افق تمدن‌سازی نوین به‌شمار می‌رود می‌توان آفرینش جهان مجازی دیگری را با کانون متفاوتی انتظار داشت.
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
.