شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

مسأله شناسی در فرایند مدیریت فرهنگی

حسن مسعودی

مسئله شناسی و اولویت بندی (قسمت چهارم)

یکی از فواید نگاه مسئله‌محور در عرصه خانواده، این است که امکان هدف‌گذاری دقیق‌تر فراهم شده و متولیان فرهنگی به صورت شفاف‌تر خواهند فهمید که در پی تغییر چه چیزهایی در سبک زندگی هستند. همچنین امکان اثربخشی و ارزیابی دقیق‌تر فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی فراهم می‌گردد؛ چراکه برنامه‌ریزی فرهنگی به جای اینکه معطوف به یک سری عوامل پیچیده و متأثر از هم گردد، معطوف به مسئله‌های شفاف‌تر و تا حدی مجازی از هم می‌شود.  
مسئله شناسی و اولویت بندی (قسمت چهارم)
- مدل مسائل بنیادی و موضوعی در حوزه خانواده


الف) مسائل بنیادین و مبنایی

1 ) جایگزین شدن ارزش‌های ناشی از خودمحوری و فردگرایی به جای خدامحوری و تکلیف‌گرایی و تأثیر آن بر نگرش به خانواده (نگرشی متفاوت به حقوق و تکالیف)
2) جدی نگرفتن آسیب‌ها و مخاطرات رخنه‌های فرهنگی غرب در سطوح مختلف و فراگیر شدن برخی آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها در بسیاری خانواده‌ها
3) ضعف جدی تئوریک و رسانه‌ای در ارائه الگو از خانواده مطلوب و البته قابل دست یافتن
4) آشنایی ضعیف با اصول و مهارت‌های زندگی سالم و خصوصاً دینی باوجود احساس آشنایی و دانستن
5) موضوع هدف در زندگی و ارتباط آن با تأهل و خانواده و به تعبیر دیگر فلسفه ازدواج
6)صدمه دیدن برخی ارزش‌ها در سطح جامعه و تاثیر آن بر کیان خانواده مانند حیا و عفت ، ...
7) تمایل به فرزندآوری و افزایش جمعیت


ب) مسئله‌های موضوعی

1 ) ازدواج و تشکیل خانواده
2 ) تغییر در ملاک‌های انتخاب همسر متأثر از تغییر در تلقی از ازدواج و کارکرد خانواده
3) رسوم غلط و دست و پا گیر در ازدواج جوانان و سخت شدن ازدواج
4 ) عدم بازتولید سامانه‌ها و مدل جدید و کارآمد در موضوع همسریابی
5 ) عدم وجود سامانه‌های ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های قبل از ازدواج به صورت فراگیر و اجباری
6) کافی نبودن حمایت‌های اقتصادی اولیه از جوانان برای شروع زندگی
7) به تأخیر افتادن سن ازدواج و افزایش فاصله تجرد بلوغ تا ازدواج
8 ) نقش‌ها، ساختار و ارتباطات درون خانواده
9 ) تغییر ساختار خانواده و کم‌رنگ شدن نقش آفرینی پدر به‌عنوان مرکز اقتدار و مدیریت خانواده
10) کم‌رنگ شدن نقش همسری و نقش مادری و جایگزین شدن نقش آفرینی اجتماعی زنان
11) کم شدن وقت‌گذاری جمعی خانواده با یکدیگر و ارتباطات رودررو
12) ارزش فرزندآوری و تأثیر تعداد فرزندان در تربیت آن‌ها


ج ) مسئله‌های اعتقادی و ارزشی در خانواده

1 ) کم‌رنگ شدن مفهوم آزمایش الهی در زندگی و تأثیرات آن مانند کاهش صبر و تحمل
2) کم‌رنگ شدن برخی ارزش‌ها در زندگی مشترک مانند گذشت، ایثار ، و...
3) ضعف تئوریک و آموزشی در خصوص احکام خانواده
4) اهمیت داشتن برنامه تربیتی برای خانواده از سوی والدین
5)اهمیت داشتن برنامه‌های عبادی و معنوی جمعی و خانوادگی
6) اهتمام والدین به انتقال باورهای اصلی و اعتقادات دینی به فرزندان ازطریق روش‌های اثرگذار
7 ) ابعاد اجتماعی و ارتباطات
8 ) کاهش مشارکت مردم در اصلاح ذات‌البین ، همسریابی و سایر مداخلات در موضوع ازدواج و خانواده
9) لزوم توجه به موضوع صله رحم و ارتباطات خانوادگی و نیز ارتباط با جمع‌های مؤمنانه
10) تأثیر رسانه‌ها در تخریب ارزش‌ها و ارتباطات درون خانواده
11) ضعف جدی تئوریک و رسانه‌ای در تبیین الگوی نقش‌آفرینی اجتماعی زنان
12) ضعف جدی تئوریک و رسانه‌ای در موضوع برابری جنسیتی
13) اهمیت ویژه موضوع دوست‌یابی فرزندان


د ) مسئله‌های اقتصادی

1 ) تاثیر مخرب و پنهان مصرف زدگی بر کانون خانواده
2) کم‌رنگ شدن برخی ارزش‌های مهم مانند قناعت و صرفه‌جویی
3) بیکاری ، فقر و نقص در سامانه‌های حمایتی از خانواده‌های نیازمند و یا جوانان در آستانه ازدواج
4 ) آسیب‌ها و معضلات مؤثر بر کانون خانواده
5 ) اعتیاد و تاثیر آن بر وجوه مختلف خانواده
6) کاسته شدن از قبح طلاق
7) تأثیرات مخرب ماهواره بر کیان خانواده
8 ) مسئله‌های مرتبط با حاکمیت و دولت
9 ) نبود نهاد متولی خانواده در کشور (ستادی، اجرایی و...)
10) مشکلات و نقص در قوانین ، ساختارها و دستگاه‌های مرتبط با موضوع خانواده
11 ) شکل نگرفتن نهاد مشاوره در کشور به صورت فراگیر و در دسترس و فرهنگ‌سازی آن
12) نبود مطالبه جدی از دولت و مجلس و... برای ایفای وظایفشان در این حوزه



---------------------------------------------------------------------
جهت دسترسی به سایر مطالب تخصصی با موضوع مسأله شناسی می توانید از آرشیو مربوطه در سایت دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به آدرس ذیل استفاده نمایید ↓
http://farhangi.aqr.ir/Portal/home/?news/409263/697106/


 
 
دکتر علی اکبر عصار نیادبیرخانه شورای عالی فرهنگیبسته های تخصصی فرهنگنشریه همگاممسأله شناسی 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
  • 1395/3/30 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
    دورانی که در آن زندگی می‌کنیم، زمانه شکوه و جلال ابزارهای ارتباطی و شکست جمود قالب‌های سنتی است. در افق چنین تحول شگرفی، محدودیت‌های فیزیکی برای ارسال یک نسخه کتاب کاغذی جهت تبلیغ یک مضمون دینی به دورترین نقطه از جهان، دیگر یک سؤال و ابهام چالش‌برانگیز نیست؛ چرا که با داشتن کوچک‌ترین شناسه مجازی از مخاطب (چه از خود او، چه از گروه‌هایی که عضو آنهاست، چه از پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به آنها سر می‌زند و چه و چه ...)، می‌توان نسخه مجازی کتاب مورد نظر را با امکاناتی بسیار بیشتر از آنچه در دنیای کاغذ و جوهر امکان‌پذیر است، به دستش رساند و فراتر از آن، تعاملی دوسویه را میان مبدأ ارسال پیام (فرستنده) و مخطبان کنش‌گرای امروز (گیرنده) برقرار کرد... و این خود آغاز نسل تازه‌ای از مبانی نظری و عملی در فرآیند تولید و توزیع پیام‌ها و محصولات فرهنگی است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
  • 1395/3/23 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
    «توزیع»، کلید واژه سهل و ممتنعی است که (برخی از) اهالی مشاغل فرهنگی، آن را با افسوس فراوان جزء امور بدیهی قلمداد می‌کنند؛ چرا که معتقدند در چرخه ارتباط با مخاطب، «محتوا» حرف اول و آخر را می‌زند و در قیاس با آن، مرتبه اهمیت توزیع بسیار نازل‌تر است. صاحبان چنین دیدگاهی به‌طور نانوشته و غیررسمی، خود را متولی مستقیم توزیع محصولاتشان نمی‌دانند یا برای این بخش از فرایند، ایده و طرح و نظری ندارند. از نگاه آنها باید به اهالی فرهنگ حق داد که در پایان یک فرایند تولید سخت و با وسواس که در اوج فشارهای مالی و اجرایی؛ از ایده تا اجرا و چاپ و صحافی آن را همراهی می‌کنند، اصولاً حوصله، انرژی و ذوقی برای توزیع «محصول» برایشان باقی نماند. هرچند حقیقت این است که اگر آن حس و انگیزه و غیره باقی بماند، باز پای تخصص در این وادی جدید لنگ می‌زند. «محصول فرهنگی» غریبی که با هزار امید و آرزو و سیاست و هدف و چشم‌انداز به زیور طبع آراسته شده است، هیچ‌گاه به دست مخاطب هدفش نمی‌رسد.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
    پیش از انقلاب اسلامی، رسیدن به ایستگاه‌هایی از مسیر عزت که اکنون در آن هستیم و حتا به آن عادت کرده‌ایم، روزی دور از دسترس می‌نمود؛ آیا آن روز که بر سر امنیت مرزهای خود با دشمن بعثی می‌جنگیدیم، گمان‌مان بود که روزی تأمین امنیت عراق بدون حضور مقتدرانه ما ممکن نباشد؟! امروز نیز هماوردی با آمریکا و برتری بر آن در میدان مجازی شاید دور از محاسبات عقلِ عرفی به نظر آید. اما عقلی که سنت‌های الهی و تجربه‌های بومی را پشتوانه محاسبات خود دارد، امکان‌پذیری افق‌های دیگر را نشان می‌دهد. به‌ویژه اگر تدابیر بلندمدت ما برای این فضا بر دوش جوانان مومن انقلابی‌ای استوار باشد که ذخیره‌ای غنی از «حسِ عزت» دارند!
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
    برخی از راهکارها جهت برون رفت صنعت نشر از مشکلات موجود عبارتند از: نیازسنجی جامعه‌ خوانندگان، آموزش مداوم ناشران و به ویژه ناشران بی‌تجربه و تازه‌کار، برخورد جدی وزارت ارشاد با پدیده شوم کتاب‌سازی همچنین با پدیده خود ناشری یا به اصطلاح وزارت ارشاد ناشر- مؤلف و حذف الزام ناشران از اینکه در سال چند عنوان کتاب چاپ کنند. فرض کنید ناشری با خون‌دل مجوز گرفته است و وزارت ارشاد به او می‌گوید باید این تعداد کتاب در سال چاپ کنید وگرنه پروانه نشرتان تجدید نمی‌شود. به نظر من این قاعده را باید حذف کنند. اگر یک ناشری یک یا دو عنوان کتاب در سال منتشر کرد ولی کتابش ارزشمند بود باید از او استقبال شود.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
  • 1395/3/9 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
    هیچ‌یک از کشورهای غربی که در جهان سکولار ممکن است شریک یا رقیب ایالات متحده به‌شمار روند، مستقلاً نمی‌توانند در نقش جایگزین «کدخدای مجازی» ظاهر شوند؛ اگر هم در آینده‌ای دور چنین شود، تغییر در اصل رابطه کانونی ـ پیرامونی این قدرت‌های مجازی رخ نخواهد داد؛ یعنی صورت مسأله همچنان برجاست و تنها جای آمریکا با ابرقدرت سکولار دیگری عوض خواهد شد. اما در این سوی دنیا، جایی که پرچم نظام اسلامی برافراشته شده و «سبک زندگی دینی» افق تمدن‌سازی نوین به‌شمار می‌رود می‌توان آفرینش جهان مجازی دیگری را با کانون متفاوتی انتظار داشت.
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
.