شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

مسأله شناسی در فرایند مدیریت فرهنگی

حسن مسعودی

مسئله شناسی و اولویت بندی (قسمت اول)

ارائه مدل شبکه مسائل موجود در موضوع خانواده، از مهمترین بخش های گفتگوی حاضر با دکتر علی اکبر عصار نیا خواهد بود. ایشان دارای سوابقی همچون : معاون فرهنگی سازمان ملی جوانان، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد و رئیس مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران می باشند. موضوع گفتگوی ما مساله شناسی و شاخص های تعیین اولویت در مسائل فرهنگی و اجتماعی بود. 
مسئله شناسی و اولویت بندی (قسمت اول)

- از دیدگاه شما، مسئله فرهنگی چه تعریفی دارد؟

مسئله روی دیگر سکه اهداف عملیاتی است؛ یعنی متغیرهایی که یک مجموعه فرهنگی در پی تغییر دادن آن‌هاست و البته تغییرات این متغیرها هم قابل سنجش است و از جنس کلیات نیست. مسئله فرهنگی دو ویژگی دارد: یک ویژگی، قابل سنجش بودن است و می‌تواند به عنوان اهداف عملیاتی یک مجموعه فرهنگی قرار گیرد.
دومین ویژگی این است که یک مخاطب مشخص برای آن وجود دارد. به یک معنا، کلی نیست که ما بگوییم همه مردم با آن درگیر هستند. دو موضوعی که در ذهن من یک پدیده را به مسئله تبدیل می کند این دو وجه است که در گام اول مخاطب مشخصی درگیر آن باشد؛ یعنی مسئله فرهنگی از حیث مخاطب دچار ابهام نیست می‌داند این موضوع را برای چه مخاطبی دنبال می‌کند و دوم اینکه تغییرات و خروجی هایش قابل اندازه گیری باشد.


- اگر امکان دارد یک نمونه را مثال بزنید؟

مثلاً هدف‌مندی یارانه‌ها. پیش‌تر دائماً گفته می‌شد باید در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنیم. اما این به نظر من جواب نمی‌داد. خاطرم هست حدود سال‌های 84 یا 83 مصرف بنزین در کشور سالی 5 الی 6 میلیون لیتر افزایش می‌یافت. البته نمی دانم این امر ناشی از قاچاق بود یا افزایش خودرو؛ ولی دولت با گفتن جملاتی مانند اینکه: در سوخت صرفه‌جویی کنید، کارخانه‌ها دیگر توان تولید ندارند، باید دائماً از خارج وارد کنیم و امثال آن سعی داشت جلوی این افزایش بی‌رویه را بگیرد و البته این حرف‌ها فایده‌ای هم نداشت.
اما وقتی طرح اصلاح یارانه سوخت مطرح شد - مخصوصاً که در اوایل بنزین آزاد هم نبود و سهمیه‌بندی‌ها ثابت بود و هر کسی فقط سهمیه خودش را داشت - ناگهان مصرف سوخت کنترل شد. علت این امر، روی دادن دو اتفاق بود: اول اینکه یک شاخص ایجاد شد که امکان داشت بر اساس آن مصرف افراد اندازه‌گیری شود و از آن مهم‌تر در این طرح افراد شناسنامه‌دار شدند. دوم اینکه همه مردم کشور مد نظر نبودند و ما دیگر یک توصیه گنگ و مبهم نمی کردیم که: مردم! صرفه‌جویی کنید. به عنوان مثال دیگر می توان گفت: در ایران سال ها بحث حوادث رانندگی مطرح بود. ایران جزوه پر تلفات‌ترین کشورها در حوادث رانندگی است. اما از وقتی که این ایده مطرح شد که به جای ده‌ها عامل خطرساز، نیروی انتظامی سه عامل اولویت دار در هر سال را مطرح کند - مثلاً سبقت غیر مجاز و سرعت غیر مجاز - و تمرکز خود را بر کنترل این مسئله‌های اصلی قرار دهد.

در این حالت بود که نیروی انتظامی از حیث موضوع خود را محدود کرده و به یک گروه مشخص رسیده است و توانست با انرژی بیشتری عوامل حادثه ساز را کنترل کند. مدیران مجموعه‌ها معمولاً با صدها موضوع درگیر هستند و باید چند مسئله اساسی خود را گزینش و بر آن ها تمرکز کنند، مخاطب را هم به همین ترتیب اولویت‌بندی و انتخاب کنند، ساز و کار سنجش و تشویق و تنبیه‌ش را هم انتخاب کنند. در این صورت است که می تواند به افزایش راندمان خود و حصول خروجی های مطلوب امید بیشتری داشته باشد.

ادامه دارد...


--------------------------------------------------------------------------
جهت دسترسی به سایر مطالب تخصصی با موضوع مسأله شناسی می توانید از آرشیو مربوطه در سایت دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به آدرس ذیل استفاده نمایید ↓
http://farhangi.aqr.ir/Portal/home/?news/409263/697106/

 
 
دکتر علی اکبر عصار نیادبیرخانه شورای عالی فرهنگیبسته های تخصصی فرهنگنشریه همگاممسأله شناسی 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
  • 1395/3/30 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
    دورانی که در آن زندگی می‌کنیم، زمانه شکوه و جلال ابزارهای ارتباطی و شکست جمود قالب‌های سنتی است. در افق چنین تحول شگرفی، محدودیت‌های فیزیکی برای ارسال یک نسخه کتاب کاغذی جهت تبلیغ یک مضمون دینی به دورترین نقطه از جهان، دیگر یک سؤال و ابهام چالش‌برانگیز نیست؛ چرا که با داشتن کوچک‌ترین شناسه مجازی از مخاطب (چه از خود او، چه از گروه‌هایی که عضو آنهاست، چه از پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به آنها سر می‌زند و چه و چه ...)، می‌توان نسخه مجازی کتاب مورد نظر را با امکاناتی بسیار بیشتر از آنچه در دنیای کاغذ و جوهر امکان‌پذیر است، به دستش رساند و فراتر از آن، تعاملی دوسویه را میان مبدأ ارسال پیام (فرستنده) و مخطبان کنش‌گرای امروز (گیرنده) برقرار کرد... و این خود آغاز نسل تازه‌ای از مبانی نظری و عملی در فرآیند تولید و توزیع پیام‌ها و محصولات فرهنگی است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
  • 1395/3/23 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
    «توزیع»، کلید واژه سهل و ممتنعی است که (برخی از) اهالی مشاغل فرهنگی، آن را با افسوس فراوان جزء امور بدیهی قلمداد می‌کنند؛ چرا که معتقدند در چرخه ارتباط با مخاطب، «محتوا» حرف اول و آخر را می‌زند و در قیاس با آن، مرتبه اهمیت توزیع بسیار نازل‌تر است. صاحبان چنین دیدگاهی به‌طور نانوشته و غیررسمی، خود را متولی مستقیم توزیع محصولاتشان نمی‌دانند یا برای این بخش از فرایند، ایده و طرح و نظری ندارند. از نگاه آنها باید به اهالی فرهنگ حق داد که در پایان یک فرایند تولید سخت و با وسواس که در اوج فشارهای مالی و اجرایی؛ از ایده تا اجرا و چاپ و صحافی آن را همراهی می‌کنند، اصولاً حوصله، انرژی و ذوقی برای توزیع «محصول» برایشان باقی نماند. هرچند حقیقت این است که اگر آن حس و انگیزه و غیره باقی بماند، باز پای تخصص در این وادی جدید لنگ می‌زند. «محصول فرهنگی» غریبی که با هزار امید و آرزو و سیاست و هدف و چشم‌انداز به زیور طبع آراسته شده است، هیچ‌گاه به دست مخاطب هدفش نمی‌رسد.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
    پیش از انقلاب اسلامی، رسیدن به ایستگاه‌هایی از مسیر عزت که اکنون در آن هستیم و حتا به آن عادت کرده‌ایم، روزی دور از دسترس می‌نمود؛ آیا آن روز که بر سر امنیت مرزهای خود با دشمن بعثی می‌جنگیدیم، گمان‌مان بود که روزی تأمین امنیت عراق بدون حضور مقتدرانه ما ممکن نباشد؟! امروز نیز هماوردی با آمریکا و برتری بر آن در میدان مجازی شاید دور از محاسبات عقلِ عرفی به نظر آید. اما عقلی که سنت‌های الهی و تجربه‌های بومی را پشتوانه محاسبات خود دارد، امکان‌پذیری افق‌های دیگر را نشان می‌دهد. به‌ویژه اگر تدابیر بلندمدت ما برای این فضا بر دوش جوانان مومن انقلابی‌ای استوار باشد که ذخیره‌ای غنی از «حسِ عزت» دارند!
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
    برخی از راهکارها جهت برون رفت صنعت نشر از مشکلات موجود عبارتند از: نیازسنجی جامعه‌ خوانندگان، آموزش مداوم ناشران و به ویژه ناشران بی‌تجربه و تازه‌کار، برخورد جدی وزارت ارشاد با پدیده شوم کتاب‌سازی همچنین با پدیده خود ناشری یا به اصطلاح وزارت ارشاد ناشر- مؤلف و حذف الزام ناشران از اینکه در سال چند عنوان کتاب چاپ کنند. فرض کنید ناشری با خون‌دل مجوز گرفته است و وزارت ارشاد به او می‌گوید باید این تعداد کتاب در سال چاپ کنید وگرنه پروانه نشرتان تجدید نمی‌شود. به نظر من این قاعده را باید حذف کنند. اگر یک ناشری یک یا دو عنوان کتاب در سال منتشر کرد ولی کتابش ارزشمند بود باید از او استقبال شود.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
  • 1395/3/9 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
    هیچ‌یک از کشورهای غربی که در جهان سکولار ممکن است شریک یا رقیب ایالات متحده به‌شمار روند، مستقلاً نمی‌توانند در نقش جایگزین «کدخدای مجازی» ظاهر شوند؛ اگر هم در آینده‌ای دور چنین شود، تغییر در اصل رابطه کانونی ـ پیرامونی این قدرت‌های مجازی رخ نخواهد داد؛ یعنی صورت مسأله همچنان برجاست و تنها جای آمریکا با ابرقدرت سکولار دیگری عوض خواهد شد. اما در این سوی دنیا، جایی که پرچم نظام اسلامی برافراشته شده و «سبک زندگی دینی» افق تمدن‌سازی نوین به‌شمار می‌رود می‌توان آفرینش جهان مجازی دیگری را با کانون متفاوتی انتظار داشت.
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
.