شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

مسأله شناسی در فرایند مدیریت فرهنگی

مرتضی کامل نواب

شهرداری و مسئله های فرهنگی (قسمت سوم)

در سال‌های گذشته انتظار عمومی از نهاد شهرداری برای ورود به حوزه فرهنگ، در حداقل ممکن بود، اما اقداماتی که در سال های اخیر از سوی شهرداری ها صورت گرفته منجر به ایجاد این ذهنیت شده است که ورود شهرداری ها به این حوزه می تواند مثمرثمر باشد و پیامدهای مطلوبی را به همراه داشته باشد. با رسیدن به این مرحله، این سؤال مطرح شد که اگر قرار باشد سازمانی با طول و عرض وسیع همچون شهرداری با اعتبارات زیادی که نسبت به سایر سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی در اختیار دارد، اثربخش باشد چگونه باید برنامه‌ریزی کند تا از منظر نخبگان، فرهیختگان و فعالان فرهنگی و حتی بخش خصوصی دارای اعتبار نسبی باشد و در جایگاه والایی قرار گیرد و متهم به مصرف بی‌رویه اموال، موازی‌کاری، افراط‌گری، سو‌گیری و ... نشود. به عبارت دیگر مسئله‌شناسی جامع و دقیق به یکی از موضوعات مهم و اولویت‌دار این نهاد تبدیل شد و لزوم اجرای آن ملموس گردید.  
شهرداری و مسئله های فرهنگی (قسمت سوم)

یافته­ های نهایی تحقیق حاکی از آن بود که در میان تمام مسائل شهر، 26 مسئله دارای اولویت هستند.

 این مسائل را می­توان در 15 مقوله به شرح زیر توصیف کرد:

 

ردیف

موضوع

مسئله

1

چشم ­انداز واحد شهر مشهد

تعیین دقیق هویت اصلی و چشم ­انداز کلان شهر مشهد با توافق حداکثری

2

مدیریت یکپارچه شهری

رویکرد همسان و هماهنگ به مدیریت شهری

3

مدیریت فرهنگی شهر

رویکرد سیستمی به مدیریت فرهنگی در مشهد با همکاری سایر دستگاه­ها

فقدان مدل مطلوب دینی جهت طراحی و اجرای نظام تربیتی اسلامی و ایرانی

کم ­توجهی به نهادهای دینی مثل حوزه، مسجد و... جهت پاسخ­گویی به نیازهای مردم

4

افزایش اثربخشی سازمانی

افزایش اثربخشی سازمان­ های فرهنگی و اجتماعی

5

کارآمدی متولیان فرهنگی

افزایش تخصص، تعهد و توانایی دینی مدیران و کارشناسان حوزه فرهنگی و اجتماعی

فقدان نظام پویا و جامع توانمندسازی متولیان

6

بخش خصوصی توانمند

نابسامانی بخش خصوصی در حوزه­های فرهنگی و اجتماعی

فقدان سیاست­ های جامع در تعامل با بخش خصوصی فرهنگی

7

مصرف صحیح منابع

اصلاح وضعیت مالی از طریق افزایش بهره ­وری

صرفه­ جویی در مصرف منابع از طریق توسعه زیرساخت ­ها

8

عقل جمعی در سازمان

ضعف عقلانیت سازمانی در معاونت فرهنگی اجتماعی

فقدان سازوکارهای هم­سویی سایر مجموعه­ های شهرداری با اهداف فرهنگی و اجتماعی

9

سیاست ­گذاری هماهنگ فرهنگ

سیاست­ گذاری و اولویت­ دهی حل مسائل فرهنگی نسبت به مسائل اجتماعی

سیاست­های فرهنگی و اجتماعی در قبال زائران و شهروندان

10

برنامه­ ریزی فرهنگی از پایین به بالا

رویکرد گزارش ­محوری به جای رویکرد نتیجه­ گرایی

عدم طراحی برنامه ­ریزی از پایین به بالا (مخاطب محوری)

عدم تناسب بین ابزارها با پیام و قالب

 

11

توسعه مشارکت اجتماعی مردم

فقدان الگوی صحیح و کارآمد جهت توسعه مشارکت اجتماعی مردم در شهرداری مشهد

12

هم­گرایی و مشارکت حداکثری نخبگان

فقدان زمینه ­های مناسب جهت افزایش مشارکت نخبگان و فرهیختگان در شهرداری مشهد

عدم انسجام و هم­گرایی نخبگان در حل مسائل اصلی شهرداری

13

اولویت ­های موضوعی فرهنگی و اجتماعی

تعیین اولویت ­های موضوعی مدیریت‌ها و سازمان فرهنگی و اجتماعی

14

میزان و نحوه مداخله در موضوعات فرهنگی و اجتماعی

کم‌توجهی شهرداری به فرهنگ عمومی و فرهنگ دینی

15

نسبت بین فرهنگ دینی و فرهنگ عمومی

اختلاف‌نظر در نسبت بین فرهنگ دینی، فرهنگ عمومی و فرهنگ شهروندی

ابهام در میزان مداخله معاونت در موضوعات اولویت ­دار فرهنگی و اجتماعی مشهد

 

جمع ­بندی

دلایل متعدی وجود دارد که بخواهیم این پروژه را یک مسئله ­شناسی دقیق توصیف کنیم.

 

روشن بودن هدف مطالعه.

این مطالعه نه تنها به توصیف مسئله‌های حوزه معاونت اجتماعی پرداخته بلکه به کمک داده های متنی، کدها و پس از آن مقولات را نشان داده است.

استفاده از روش­های متناسب.

یکی از ویژگی ­های بارز این پژوهش استفاده هم زمان از روش‌ های کیفی کمی است؛ این در حالی است که بهره­گیری از روش های کیفی به تنهایی در سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی تقریباً مقوله ‌ای کمیاب محسوب می‌شود و کارشناسان بیشتر ترجیه می‌دهند از روش‌های کمی استفاده کنند. به عقیده مجریان پژوهش شناخت متغیرهای مربوط به پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی و روابط پیچیده میان این متغیرها با استفاده از روش ­های کاملاً ساختار یافته کمی به تمامی امکان‌پذیر نیست و دریافت پژوهش گر از رخدادها را دچار دریافتی ناقص و سطحی می‌کند.

زاویه‌بندی پژوهش‌گر.

 استفاده از پژوهشگران متعدد در گردآوری، تحلیل و تفسیر داده ­ها جلوی یک­ سو نگری و تقلیق مسائل و یا دخالت ناخواسته مواضع محقق در موضوع پژوهش را گرفته است. به عنوان نمونه در مرحله تحلیل، مصاحبه­‌های انجام­ شده توسط دو کد گذار، بررسی شده و کد گذاری می­شدند سپس کدها طی فرایند تبادل‌نظر مقایسه و یکدست شده و برای تحلیل نهایی آماده می­گردند.

تمامیت زمینه ­ای.

 در طول تحقیق، سعی شد به جوانب مختلف موضوع اعم از ویژگی‌‌های زمینه‌ای، تفاوت‌‌های اقتصادی و اجتماعی مشارکت‌کننده‌گان توجه شود و تا حدود زیادی نیز این مهم تأیید شد.

مستندسازی کلیه فعالیت‌ها و اقدامات اصلی در قالب نرم‌افزار.

کلیه فعالیت‌های انجام شده در این تحقیق مستندسازی و در قالب نرم‌افزار ارائه گردیده است. این کار سبب شد تا این پروژه بیش از پیش حالت کاربردی یابد و مورد استقبال بهره­ برداران مختلف قرار گیرد.



-----------------------------------------------------------------------
جهت دسترسی به سایر مطالب تخصصی با موضوع مسأله شناسی می توانید از آرشیو مربوطه در سایت دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به آدرس ذیل استفاده نمایید ↓
http://farhangi.aqr.ir/Portal/home/?news/409263/697106/

 
 
شهرداریشهرداری مشهدمسئله های فرهنگیدبیرخانه شورای عالی فرهنگیبسته های تخصصی فرهنگنشریه همگاممسأله شناسی 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
  • 1395/3/30 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
    دورانی که در آن زندگی می‌کنیم، زمانه شکوه و جلال ابزارهای ارتباطی و شکست جمود قالب‌های سنتی است. در افق چنین تحول شگرفی، محدودیت‌های فیزیکی برای ارسال یک نسخه کتاب کاغذی جهت تبلیغ یک مضمون دینی به دورترین نقطه از جهان، دیگر یک سؤال و ابهام چالش‌برانگیز نیست؛ چرا که با داشتن کوچک‌ترین شناسه مجازی از مخاطب (چه از خود او، چه از گروه‌هایی که عضو آنهاست، چه از پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به آنها سر می‌زند و چه و چه ...)، می‌توان نسخه مجازی کتاب مورد نظر را با امکاناتی بسیار بیشتر از آنچه در دنیای کاغذ و جوهر امکان‌پذیر است، به دستش رساند و فراتر از آن، تعاملی دوسویه را میان مبدأ ارسال پیام (فرستنده) و مخطبان کنش‌گرای امروز (گیرنده) برقرار کرد... و این خود آغاز نسل تازه‌ای از مبانی نظری و عملی در فرآیند تولید و توزیع پیام‌ها و محصولات فرهنگی است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
  • 1395/3/23 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
    «توزیع»، کلید واژه سهل و ممتنعی است که (برخی از) اهالی مشاغل فرهنگی، آن را با افسوس فراوان جزء امور بدیهی قلمداد می‌کنند؛ چرا که معتقدند در چرخه ارتباط با مخاطب، «محتوا» حرف اول و آخر را می‌زند و در قیاس با آن، مرتبه اهمیت توزیع بسیار نازل‌تر است. صاحبان چنین دیدگاهی به‌طور نانوشته و غیررسمی، خود را متولی مستقیم توزیع محصولاتشان نمی‌دانند یا برای این بخش از فرایند، ایده و طرح و نظری ندارند. از نگاه آنها باید به اهالی فرهنگ حق داد که در پایان یک فرایند تولید سخت و با وسواس که در اوج فشارهای مالی و اجرایی؛ از ایده تا اجرا و چاپ و صحافی آن را همراهی می‌کنند، اصولاً حوصله، انرژی و ذوقی برای توزیع «محصول» برایشان باقی نماند. هرچند حقیقت این است که اگر آن حس و انگیزه و غیره باقی بماند، باز پای تخصص در این وادی جدید لنگ می‌زند. «محصول فرهنگی» غریبی که با هزار امید و آرزو و سیاست و هدف و چشم‌انداز به زیور طبع آراسته شده است، هیچ‌گاه به دست مخاطب هدفش نمی‌رسد.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
    پیش از انقلاب اسلامی، رسیدن به ایستگاه‌هایی از مسیر عزت که اکنون در آن هستیم و حتا به آن عادت کرده‌ایم، روزی دور از دسترس می‌نمود؛ آیا آن روز که بر سر امنیت مرزهای خود با دشمن بعثی می‌جنگیدیم، گمان‌مان بود که روزی تأمین امنیت عراق بدون حضور مقتدرانه ما ممکن نباشد؟! امروز نیز هماوردی با آمریکا و برتری بر آن در میدان مجازی شاید دور از محاسبات عقلِ عرفی به نظر آید. اما عقلی که سنت‌های الهی و تجربه‌های بومی را پشتوانه محاسبات خود دارد، امکان‌پذیری افق‌های دیگر را نشان می‌دهد. به‌ویژه اگر تدابیر بلندمدت ما برای این فضا بر دوش جوانان مومن انقلابی‌ای استوار باشد که ذخیره‌ای غنی از «حسِ عزت» دارند!
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
    برخی از راهکارها جهت برون رفت صنعت نشر از مشکلات موجود عبارتند از: نیازسنجی جامعه‌ خوانندگان، آموزش مداوم ناشران و به ویژه ناشران بی‌تجربه و تازه‌کار، برخورد جدی وزارت ارشاد با پدیده شوم کتاب‌سازی همچنین با پدیده خود ناشری یا به اصطلاح وزارت ارشاد ناشر- مؤلف و حذف الزام ناشران از اینکه در سال چند عنوان کتاب چاپ کنند. فرض کنید ناشری با خون‌دل مجوز گرفته است و وزارت ارشاد به او می‌گوید باید این تعداد کتاب در سال چاپ کنید وگرنه پروانه نشرتان تجدید نمی‌شود. به نظر من این قاعده را باید حذف کنند. اگر یک ناشری یک یا دو عنوان کتاب در سال منتشر کرد ولی کتابش ارزشمند بود باید از او استقبال شود.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
  • 1395/3/9 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
    هیچ‌یک از کشورهای غربی که در جهان سکولار ممکن است شریک یا رقیب ایالات متحده به‌شمار روند، مستقلاً نمی‌توانند در نقش جایگزین «کدخدای مجازی» ظاهر شوند؛ اگر هم در آینده‌ای دور چنین شود، تغییر در اصل رابطه کانونی ـ پیرامونی این قدرت‌های مجازی رخ نخواهد داد؛ یعنی صورت مسأله همچنان برجاست و تنها جای آمریکا با ابرقدرت سکولار دیگری عوض خواهد شد. اما در این سوی دنیا، جایی که پرچم نظام اسلامی برافراشته شده و «سبک زندگی دینی» افق تمدن‌سازی نوین به‌شمار می‌رود می‌توان آفرینش جهان مجازی دیگری را با کانون متفاوتی انتظار داشت.
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
.