شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

مسأله شناسی در فرایند مدیریت فرهنگی

مرتضی کامل نواب

شهرداری و مسئله های فرهنگی (قسمت دوم)

در سال‌های گذشته انتظار عمومی از نهاد شهرداری برای ورود به حوزه فرهنگ، در حداقل ممکن بود، اما اقداماتی که در سال های اخیر از سوی شهرداری ها صورت گرفته منجر به ایجاد این ذهنیت شده است که ورود شهرداری ها به این حوزه می تواند مثمرثمر باشد و پیامدهای مطلوبی را به همراه داشته باشد. با رسیدن به این مرحله، این سؤال مطرح شد که اگر قرار باشد سازمانی با طول و عرض وسیع همچون شهرداری با اعتبارات زیادی که نسبت به سایر سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی در اختیار دارد، اثربخش باشد چگونه باید برنامه‌ریزی کند تا از منظر نخبگان، فرهیختگان و فعالان فرهنگی و حتی بخش خصوصی دارای اعتبار نسبی باشد و در جایگاه والایی قرار گیرد و متهم به مصرف بی‌رویه اموال، موازی‌کاری، افراط‌گری، سو‌گیری و ... نشود. به عبارت دیگر مسئله‌شناسی جامع و دقیق به یکی از موضوعات مهم و اولویت‌دار این نهاد تبدیل شد و لزوم اجرای آن ملموس گردید.  
شهرداری و مسئله های فرهنگی (قسمت دوم)

اقدامات عملیاتی برای شناسایی مسئله‌ها

در این پژوهش از دو شیوه کمی و کیفی برای کشف و تدوین مسائل اصلی حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری استفاده شد. ابتدا به شیوه کیفی و از طریق انجام مصاحبه عمیق به کشف مسئله‌های حوزه معاونت فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد پرداخته، و پس از تعیین واحدهای معنایی توسط تدوین پرسش‌نامه در شیوه کمی به وزن‌دهی مسئله‌های اصلی پرداخته شده است.
مجریان طرح با بهره گیری از نیروی متخصص و مشاوران زبده، به درستی روش های متناسب با هر سؤال را انتخاب و به دقت از آن استفاده کرده اند. در گام اول از تعدادی از نخبگان مطرح شهر در سطوح، تخصص‌ها و نگرش‌های گوناگون مصاحبه عمیق صورت گرفت؛ تا در فضایی کاملاً آزاد مسئله‌ها از نظر این نخبگان احصا گردد. در این قسمت، 25 مصاحبه عمیق برنامه‌ریزی شده بود که به جهت رسیدن به اشباع نظری مطالب و رسیدن به نکات تکراری تا تعداد 30 مصاحبه ادامه یافت. تیم تحقیق در انتخاب مصاحبه شوندگان نهایت دقت را کردند تا از افرادی در مصاحبه اولیه بهره بگیرند که با یکدیگر تفاوت حداکثری داشته باشند. در نتیجه این امکان فراهم شد تا از تمام نقطه نظرهای موجود به بررسی موضوع تحقیق پرداخته شود.
در گام دوم بر اساس تحلیل مصاحبه‌های عمیق پرسشنامه ای ساخته شد و پس از تأیید ناظرین و کارفرما در بین جامعه هدف توزیع گردید. پاسخگویان از میان مدیران و کارشناسان شهرداری، اعضای شورای شهر و نخبگان و فرهیختگان، بخش خصوصی، فعالان فرهنگی و مدیران سازمان های فرهنگی و اجتماعی شهر انتخاب می شدند و طی چند مرحله حضور می‌یافتند و اقدام به پر کردن پرسشنامه می کردند. سؤالات برای پاسخ‌گویان خوانده و به صورت هماهنگ به سؤالات پاسخ داده شد. در تمامی مراحل تکمیل پرسش‌نامه به سؤالات مصاحبه‌کننده‌گان پاسخ داده می‌شد، همچنین کلیه پرسش نامه ها کنترل و بازبینی گردیدند تا سؤالات به درستی پاسخ داده شده باشد. تمامی این تدابیر برای افزایش دقت پرسش‌نامه‌ها در نظر گرفته شده بودند. گفتنی است تعداد کل پاسخگویان در این بخش 150 نفر بوده اند.

یکی دیگر از نقاط قوت این پروژه، احصاء مسائل بر اساس سطوح مختلف است. در این تحقیق با توجه به ابعاد و شاکله موضوعات، مسائل در سه سطح قرار گرفتند:

1) مسائل کلی، شامل مسائل فرهنگی و اجتماعی کلی حاکم بر فضای جامعه می شوند؛ یعنی مسائلی که عمومیت دارند و فراتر از ابر سازمان شهرداری هستند.
2) مسائل میانی. مسائلی که از یک سو جامعیت کلان مسائل کلی را ندارند و از دیگر سو خیلی جزئی و مصداقی و موردی هم نیستند، به عنوان مسائل میانی شناخته شده اند؛
3) مسائل جزئی. مجموعه مسائلی که به‌طور موردی و مصداقی به موضوعات می‌پردازند یا یک طرح یا برنامه خاص را در سطح خرد بررسی می‌کنند و یا ایرادی را به بخشی از یک کار وارد می‌کنند در حیطه مسائل جزئی دسته‌بندی شده‌اند.

در وهله بعد سعی گردید کلیه مسائل و پیشنهادهای استخراج شده در این تحقیق به چهار دسته مسائل مرتبط با شهر، شهرداری، حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیریت‌های معاونت، تقسیم گردد. مسئله‌های شهر، مسئله‌هایی بودند که با نهادهای شهری یا کشوری ارتباط دارند یا بین‌سازمانی تعریف می‌شوند و یا اینکه با فضای عمومی جامعه مرتبط هستند. مسئله‌های شهرداری مسئله‌هایی است که به‌ طور خاص در جغرافیای شهرداری تعریف می‌شوند؛ مانند قوانین شهرداری، فرهنگ سازمانی شهرداری. مسئله‌های معاونت مسئله‌هایی است که به‌طور کلی از جنس نگاه‌‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری هستند و در نهایت مسئله‌های مدیریت‌ها قرار گرفتند.
همچنین پیشنهادهایی که در خلال مصاحبه ها ارائه می گردید، در سه مقوله کلی پیشنهادات نظری، راهکاری و راهبردی دسته بندی می گردیدند.
یافته های نهایی تحقیق حاکی از آن بود که در میان تمام مسائل شهر، 26 مسئله دارای اولویت هستند.


ادامه دارد...


--------------------------------------------------------------------------
جهت دسترسی به سایر مطالب تخصصی با موضوع مسأله شناسی می توانید از آرشیو مربوطه در سایت دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به آدرس ذیل استفاده نمایید ↓
http://farhangi.aqr.ir/Portal/home/?news/409263/697106/

 
 
شهرداریشهرداری مشهدمسئله های فرهنگیدبیرخانه شورای عالی فرهنگیبسته های تخصصی فرهنگنشریه همگاممسأله شناسی 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
  • 1395/3/30 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (2)
    دورانی که در آن زندگی می‌کنیم، زمانه شکوه و جلال ابزارهای ارتباطی و شکست جمود قالب‌های سنتی است. در افق چنین تحول شگرفی، محدودیت‌های فیزیکی برای ارسال یک نسخه کتاب کاغذی جهت تبلیغ یک مضمون دینی به دورترین نقطه از جهان، دیگر یک سؤال و ابهام چالش‌برانگیز نیست؛ چرا که با داشتن کوچک‌ترین شناسه مجازی از مخاطب (چه از خود او، چه از گروه‌هایی که عضو آنهاست، چه از پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به آنها سر می‌زند و چه و چه ...)، می‌توان نسخه مجازی کتاب مورد نظر را با امکاناتی بسیار بیشتر از آنچه در دنیای کاغذ و جوهر امکان‌پذیر است، به دستش رساند و فراتر از آن، تعاملی دوسویه را میان مبدأ ارسال پیام (فرستنده) و مخطبان کنش‌گرای امروز (گیرنده) برقرار کرد... و این خود آغاز نسل تازه‌ای از مبانی نظری و عملی در فرآیند تولید و توزیع پیام‌ها و محصولات فرهنگی است.
بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
  • 1395/3/23 يكشنبه وحدت عماد بررسی برخی از مسائل «توزیع» در صنایع فرهنگی (1)
    «توزیع»، کلید واژه سهل و ممتنعی است که (برخی از) اهالی مشاغل فرهنگی، آن را با افسوس فراوان جزء امور بدیهی قلمداد می‌کنند؛ چرا که معتقدند در چرخه ارتباط با مخاطب، «محتوا» حرف اول و آخر را می‌زند و در قیاس با آن، مرتبه اهمیت توزیع بسیار نازل‌تر است. صاحبان چنین دیدگاهی به‌طور نانوشته و غیررسمی، خود را متولی مستقیم توزیع محصولاتشان نمی‌دانند یا برای این بخش از فرایند، ایده و طرح و نظری ندارند. از نگاه آنها باید به اهالی فرهنگ حق داد که در پایان یک فرایند تولید سخت و با وسواس که در اوج فشارهای مالی و اجرایی؛ از ایده تا اجرا و چاپ و صحافی آن را همراهی می‌کنند، اصولاً حوصله، انرژی و ذوقی برای توزیع «محصول» برایشان باقی نماند. هرچند حقیقت این است که اگر آن حس و انگیزه و غیره باقی بماند، باز پای تخصص در این وادی جدید لنگ می‌زند. «محصول فرهنگی» غریبی که با هزار امید و آرزو و سیاست و هدف و چشم‌انداز به زیور طبع آراسته شده است، هیچ‌گاه به دست مخاطب هدفش نمی‌رسد.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (3)
    پیش از انقلاب اسلامی، رسیدن به ایستگاه‌هایی از مسیر عزت که اکنون در آن هستیم و حتا به آن عادت کرده‌ایم، روزی دور از دسترس می‌نمود؛ آیا آن روز که بر سر امنیت مرزهای خود با دشمن بعثی می‌جنگیدیم، گمان‌مان بود که روزی تأمین امنیت عراق بدون حضور مقتدرانه ما ممکن نباشد؟! امروز نیز هماوردی با آمریکا و برتری بر آن در میدان مجازی شاید دور از محاسبات عقلِ عرفی به نظر آید. اما عقلی که سنت‌های الهی و تجربه‌های بومی را پشتوانه محاسبات خود دارد، امکان‌پذیری افق‌های دیگر را نشان می‌دهد. به‌ویژه اگر تدابیر بلندمدت ما برای این فضا بر دوش جوانان مومن انقلابی‌ای استوار باشد که ذخیره‌ای غنی از «حسِ عزت» دارند!
چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
  • 1395/3/16 يكشنبه محمد افروغ چرخه نشر / گفتگو با دکتر محمد شهری (3)
    برخی از راهکارها جهت برون رفت صنعت نشر از مشکلات موجود عبارتند از: نیازسنجی جامعه‌ خوانندگان، آموزش مداوم ناشران و به ویژه ناشران بی‌تجربه و تازه‌کار، برخورد جدی وزارت ارشاد با پدیده شوم کتاب‌سازی همچنین با پدیده خود ناشری یا به اصطلاح وزارت ارشاد ناشر- مؤلف و حذف الزام ناشران از اینکه در سال چند عنوان کتاب چاپ کنند. فرض کنید ناشری با خون‌دل مجوز گرفته است و وزارت ارشاد به او می‌گوید باید این تعداد کتاب در سال چاپ کنید وگرنه پروانه نشرتان تجدید نمی‌شود. به نظر من این قاعده را باید حذف کنند. اگر یک ناشری یک یا دو عنوان کتاب در سال منتشر کرد ولی کتابش ارزشمند بود باید از او استقبال شود.
تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
  • 1395/3/9 يكشنبه مصطفی غفاری تحلیلی بر قدرت های حاکم بر فضای مجازی (2)
    هیچ‌یک از کشورهای غربی که در جهان سکولار ممکن است شریک یا رقیب ایالات متحده به‌شمار روند، مستقلاً نمی‌توانند در نقش جایگزین «کدخدای مجازی» ظاهر شوند؛ اگر هم در آینده‌ای دور چنین شود، تغییر در اصل رابطه کانونی ـ پیرامونی این قدرت‌های مجازی رخ نخواهد داد؛ یعنی صورت مسأله همچنان برجاست و تنها جای آمریکا با ابرقدرت سکولار دیگری عوض خواهد شد. اما در این سوی دنیا، جایی که پرچم نظام اسلامی برافراشته شده و «سبک زندگی دینی» افق تمدن‌سازی نوین به‌شمار می‌رود می‌توان آفرینش جهان مجازی دیگری را با کانون متفاوتی انتظار داشت.
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
.