شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

مسأله شناسی در فرایند مدیریت فرهنگی

دردمندی و مسئله مندی / دکتر مهدی منتظر قائم

توجه به توسعه مسئله محور در علوم، لزوم شناخت دقیق نسبت به شرایط کشور و مسائل آن، پرهیز از فراگیری علوم به دور از تحلیل ریشه های بومی و داخلی که منجر به پیدایش نوعی صورت بندی تقلیدی در مسائل می شود؛ و وجود دردمندی در انسان که دست یابی به علوم حقیقی را در پی دارد، مهم ترین نکاتی بود که در گفت وگو با دکتر مهدی منتظر قائم مطرح شد. گفتگو با وی که عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، در فضایی صمیمی انجام شد و ایشان به یکایک سئوالات ما در کمال آرامش و با دقت فراوان در انتخاب واژه ها پاسخ داد. 
دردمندی و مسئله مندی / دکتر مهدی منتظر قائم

-        مهم‌ترین مسائل فرهنگی جامعه ما چیست؟ اگر شما مختار بودید به دسته­ای از مسائل فرهنگی اولویت دهید و نسبت به رفع آن اقدام کنید، چه مسئله­ ای را انتخاب می‌کردید؟

من اگر بخواهم یک مسئله اجتماعی مطرح کنم یا کار پژوهشی انجام بدهم، وارد مفاهیم بنیادین می­ شوم. به نظر من بنیادین‌ترین مسائل ما در بنیان زندگی اجتماعی ما نهفته است؛ مفاهیم بنیادینی که زندگی جمعی را تشکیل می ­دهد. سؤالی مانند امروزه رابطه انسان ایرانی با ارزش ­هایش چیست؟ یا رابطه انسان ایرانی با جهان اجتماعی چیست؟ آیا در سیر اخلاقی جامعه ما، ناملایمات اخلاقی در حال افزایش است یا کاهش؟ این تغییر خود علت چیست و معلول چیست؟ البته هر کدام از این سؤال ­ها به اعتبار حوزه ­ای که در آن مطرح می­شود، ممکن است شکل­ های مختلفی به خود گیرد. مثلاً اخلاق و سیر اخلاقی ما در شبکه­ های اجتماعی: در شبکه ‌های اجتماعی می­توانیم هر محتوایی را بفرستیم و از آنجا که جامعه ما معمولاً اهل نوشتن و پذیرفتن مسئولیت کلمه و تصویر نیست، بنابراین در اغلب موارد اقدام به ارسال مجدد می­کنیم. مطالب می­ چرخد و دست به دست می­شود اما الزامات اخلاقی پایه آن رعایت نمی­ شود. ما حق نداریم بدون ارجاع، بدون سند، بدون ریشه حتی یک جمله رو تکرار کنیم. اگر ناقل را می‌شناسیم و به او اعتماد داریم، آن زمان می‌توان حرف او را به دیگری انتقال داد. در حالی که در اخلاق قدیم ما بر این نکته تأکید فراوان می­ کردند، اما در جامعه ما مفهوم ارجاع کاملاً فرو پاشیده است. رابطه من با کلمه، رابطه من با بازنمایی صوتی و تصویری و نوشتاری دقیقاً چیست؟ این هنجارها کلاً در جامعه ما فرو پاشیده است. دانشگاهیان ما به نوعی، هنرمندان ما به نوعی دیگر به این بحران دامن می­زنند. در گروه اول کپی رایت و در گروه دوم سرقت ادبی مصادیق این مسئله هستند. مفهوم اصالت، حجت، برهان، سند، به طور کلی در زندگی ما هیچ نقشی ایفا نمی­ کند. مردمان تهمت می زنند، افترا می کنند، غیبت می­گویند، دروغ می­گویند و به تدریج این سیئات از لایه‌ های پایین‌تر جامعه به بالا می­ آید و تمام جامعه را در بر می­‌گیرد و حتی به عنصری واجب در زندگی اجتماعی ما بدل می­شود. من اگر بخواهم به مسائل اجتماعی فکر کنم، بیشتر از این زاویه به موضوعات می ­نگرم.

 

-        این‌طور که شما می­فرمایید مسئله یک شأن چندوجهی پیدا می­کند. درست است؟

بله. علوم اجتماعی در زمان پیدایش هم همین­گونه بوده ­اند. اندیشمندان رشته­ ای با عنوان روان­شناسی بالینی را تثبیت نکرده ‌اند تا بعد برای آن مسائلی طراحی کنند. علم مسئله‌ محور ایجاد شده و مسئله ‌محور توسعه یافته است. علم اجتماعی هم با سؤال‌ های بنیادین آغاز شد، از زندگی جمعی انسان ­ها پرسید و جلوه ­های مختلف با هم بودن انسان­ها را دید و به تناسب هرکدام از دسته ­ای از معارف استفاده کرد و به تدریج این معارف به صورت شاخه­ ها و رشته­ های علمی دانشگاهی درآمدند.

ادامه دارد...




--------------------------------------------------------------------------
جهت دسترسی به سایر مطالب تخصصی با موضوع مسأله شناسی می توانید از آرشیو مربوطه در سایت دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به آدرس ذیل استفاده نمایید ↓
http://farhangi.aqr.ir/Portal/home/?news/409263/697106/

 
 
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
تبادل نظر کاربران
.
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
.