شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

امام جواد علیه‌السلام: من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در طوس زیارت کند و حق او را بشناسد.

گفتگو با رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم درباره «همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان»

حضرت رضا(ع) پرچمدار گفت‌وگوی ادیان هستند

دکتر احمد رضا مفتاح، رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم و عضو هیئت علمی این دانشگاه در خصوص برگزاری «همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» می گوید. 
حضرت رضا(ع) پرچمدار گفت‌وگوی ادیان هستند


یکی از مباحث و چالش‌های مهم در عصر حاضر، ضرورت گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز ادیان و یافتن راهکارهایی است که پیروان ادیان را به یکدیگر نزدیک می‌کند. حضرت رضا(ع) 1400 سال قبل پرچم گفت‌وگوی ادیان را برافراشتند و بستر لازم را در این زمینه فراهم کردند.

در عصر کنونی نیز می‌توان از آموزه‌های گهربار آن حضرت، در گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب مختلف بهره برد. در این راستا آستان قدس رضوی برگزاری «همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» را در دستور کار خود قرار داده است. در این زمینه با دکتر احمد رضا مفتاح رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم و عضو هیئت علمی این دانشگاه به گفت‌وگو نشستیم.

  • دلیل اهمیت گفت‌وگوی ادیان در عصر حاضر چیست؟
 امروزه کمتر کسی است که درباره ضرورت گفت‌وگوی ادیان تردید داشته باشد، زیرا ادیان برای نزدیک شدن به یکدیگر، رفع سو تفاهمات و برطرف کردن خصومت‌های احتمالی لازم است با یکدیگر گفت‌وگو کنند. این گفت‌وگو می تواند در سطوح مختلف باشد؛ بین پیروان ادیان مختلف، بین مذاهب اسلامی یا حتی در درون جریان‌های شیعی.
یک نکته دیگر هم باید اضافه کنم که به خصوص در مورد اختلافات درون دینی وجود دارد و آن این است که گاهی مخاصمه‌ها و جدل های ادیان و حتی اختلافات درون مذهبی و پافشاری روی آن‌ها باعث از دست دادن قوا و انرژی می‌شود. جا دارد به سخن امام رضا(ع) در نامه به عبدالعظیم حسنی اشاره کنم که فرمودند: «دوستان ما نباید فرصت‌های گران‌بهای زندگی و وقت ارزشمند خود را با دشمنی با یکدیگر تلف کنند».

• در گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب باید روی چه محورهایی تاکید کرد؟
اولین مرحله گفت‌وگو یافتن همسانی‌هاست؛ به هر حال تا جایی که امکان دارد و در هر سطحی که وارد گفت‌وگو می شویم باید بر نقاط مشترک اخلاقی و اجتماعی تاکید شود و اگر احیانا اختلاف نظرها در حدی است که نمی‌توانیم به نقاط مشترکی برسیم حداقلش این است که حرمت یکدیگر را حفظ کنیم و اجازه ندهیم اختلاف نظرهایی که وجود دارد منجر به برخوردهای خصومت آمیز شود. نکته ای که می‌خواهم رویش اصرار کنم این است که در گفت‌وگو باید هدف والاتری داشته باشیم که بتوانیم به تعامل دست پیدا کنیم و نگذاریم این اختلاف نظرها تبدیل به دشمنی شود.

• حضرت رضا(ع) در شکل‌گیری گفت‌وگوی ادیان چه نقشی داشتند و چرا در عصر خود این مقوله را مطرح کردند؟
وقتی می‌خواهیم گفت‌وگو را از نگاه امام رضا(ع) مطرح کنیم باید عنصر زمان و مکان را در نظر داشته باشیم، مناظره به آن شکلی که در زمان امام رضا(ع) با پیروان سایر ادیان مطرح شده در زمان سایر ائمه روی نداده است. یک دلیلش هم این است که امام رضا(ع) در فضایی قرار می‌گیرند که جهانی‌تر  و گسترده تر است و زمینه را برای مناظره و گفت‌وگو فراهم می‌کند. از سوی دیگر باید در نظر داشت که مناظرات آن حضرت در صدر اسلام روی داده است، یعنی زمانی‌که ادیان مختلف، روابط چندان حسنه‌ای نداشتند. در فضایی که خصومت آمیز و فضای طرد و انکار هست و پیروان ادیان همدیگر را قبول ندارند امام رضا(ع) گام نخست را برمی‌دارند و زمینه را برای گفت‌وگو هرچند به شکل مناظره فراهم می‌کنند؛ در واقع آن حضرت پرچم گفت‌وگوی ادیان را برافراشتند و زمینه را برای تعاملات بعدی فراهم کردند.
در زمینه مناظرات امام رضا(ع) نکته ای دیگر عرض کنم که آن حضرت به عنوان امام جامعه اسلامی، در مقام تعلیم برخی از آموزه‌های دینی هستند، بنابراین با توجه به موقعیتی که دارند آنچه که ممکن است در مورد باورهای سایر ادیان نادرست باشد را تذکر می‌دهند که این تذکر منافاتی با گفت‌وگو ندارد، زیرا امام با پیروان سایر ادیان گفت‌وگو می‌کنند و به آن‌ها اجازه پرسش و استدلال می‌دهند و بنا بر این است که به یک آرمان مشترک دست پیدا کنند.

• آیا امروز هم می‌توان از آموزه های رضوی در گفت‌وگوی بین ادیان استفاده کرد؟
صد در صد. شیوه استدلال‌ها و مناظرات آن حضرت هنوز هم بسیار راهگشاست. هم از زبان امام رضا(ع) و هم دیگر ائمه دستوالعمل‌های کلی اخلاقی وجود دارد که می تواند مبنای گفت‌وگوی ادیان قرار گیرد؛ مثل توجه به کرامت انسانی، مدارا و دوستی با دیگران. حتی در روایتی از امام رضاع) آمده: «دوستی با دیگران نیمی از خرد است»، زیرا هرچه انسان با دیگران با مدارا برخورد کند از بسیاری از خشونت‌ها و خصومت‌ها جلوگیری می‌کند. من فکر می‌کنم که هم در مناظرات و هم در موارد دیگر، می‌توانیم با توجه به رفتار و سخنان حضرت رضا(ع) دست آویزهایی را برای توصیه به گفت‌گو و تقریب پیدا کنیم.

• درباره برگزاری همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان و عملکرد آستان قدس در این زمینه چه نظری دارید؟
این همایش فرصت خوبی برای گفت‌وگوی ادیان است و زمینه را برای تبادل آرا، گفت‌وگوی افراد متخصص برای ایده پردازی فراهم می‌کند. نکته ای که می‌خواهم رویش تاکید کنم این است که آستان قدس رضوی نباید به برگزاری همایش بسنده کند، در واقع باید دستاوردهای علمی همایش محدود نشوند، خیلی از همایش‌ها برگزار می‌شوند، سخنرانی ها و مقالات ارائه و در نهایت چاپ می‌شود. مهم این است که دستاورهای علمی این همایش ادامه پیدا کند. نباید متوقف شود باید به شکل‌های مختلف بررسی شود و این دستاوردها به جامعه انتقال یابد. چون معمولا همایش‌ها در سطح نخبگان اتفاق می افتد و ممکن است ثمراتش به جامعه نرسد. وقتی این همایش می‌تواند تاثیرگذار باشد که ثمرات علمی آن به شکل‌های مختلف، به سطوح علمی مختلف جامعه منتقل شود. در واقع همایش وقتی موفقیت آمیز است که بتواند فرهنگ سازی کند؛ یعنی نگاه مثبت و ملاطفت آمیز پیروان ادیان به یکدیگر و آن چیزی که منجر به همزیستی مسالمت آمیز آن‌ها شود. امیدوارم که این همایش بتواند فعالیت خود را ادامه دهد و آستان قدس رضوی در مراکز علمی دنیا شناخته شود. 
 
«همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» -رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم-گفتگو-امام رضا(ع)-همایش 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
عبارات کلیدی:
امتیاز دهید
بیشتر بخوانید
تبادل نظر کاربران
.

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام.

طرح های فرهنگی.

.
ثبت نام طرح خادمياران نوجوان رضوي»
فراخوان ايده هاي خلاقانه خدمت به امام رضا عليه السلام
وقف و نذر
.