شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 7-32291620-051
Farhangi@aqr.ir
 

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

.
اطلاعات فرهنگی
نشان سازی رضوی

نشان سازی رضوی

نشان‌سازی فرهنگی عبارت است از خلق یا گسترش یک نهاد، سازمان، مجموعه و مؤسسه‌ای که یک محصول فرهنگی و با کیفیت و مورد علاقه مخاطب را عرضه می‌کند. آورده اصلی این نشان‌سازی ایجاد اعتبار برای عرضه‌کننده و ایجاد اعتماد در مصرف‌کننده است. ذیلا عناوینی که راجع به آن مطالعاتی صورت گرفته، آمده است؛
- برخی تعاریف و مفاهیم برند
- اهمیت و نقش برندسازی در مجموعه‌های فرهنگی
- اقتصاد فرهنگ
- برخی از برندهای فرهنگی در آستان قدس رضوی
- چند نمونه از برندهای موفق اسلامی در عرصه بین‌الملل
- زاوایای برندسازی
- برندی در حوزه اندیشه
- اهمیت هویت بصری در فرآیند برندسازی
آیدین نامدار
هویت‌سازی به معنی طراحی لوگو نیست و موضوعی بسیار عمیق، ریشه‌ای و حساس‌تر از برداشت‌های سطحی موجود است که آسیب­هایش در میان مدت سر بر می‌آورد. بسیاری از برندهای فرهنگی ایران کمی و کاستی از دیدگاه کیفیت محصولات و خدمات خود ندارند، اما بپذیریم که پیکان نفوذشان در ذهن مخاطبان کندتر از آن است که بتواند وارد ذهن شده و جایی برای خود باز کنند. مدیرانی که دوست دارند، تیر نفوذشان را تیز کنند، بی‌شک باید نگاهی نو به هویت بصری برند خود داشته باشند.
1394/9/1 يكشنبه
آیدین نامدار
همواره گفته می‌شود که دیدار اول از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا آنچه که در نخستین دیدار اتفاق می‌افتد، قضاوت طرفین در مورد یکدیگر است. در دیدار اول، طرفین به­ صورت ناگهانی و غیر ارادی، برداشتی از هم پیدا می‌کنند که در آینده ممکن است این برداشت تصدیق شده و یا تغییر یابد. اما نکته جالب اینجاست که همین برداشت اول در آیندۀ رابطه تأثیری بزرگ دارد. در خصوص برندها نیز این مطلب صادق است. اولین برداشت از یک برند از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چراکه در اولین برداشت قضاوت مخاطب در خصوص برند و فعالیت فرهنگی آن را در پی خواهد داشت. همانند انسان‌ها که در تلاشند در دیدار نخست به ویژه اگر این دیدار مهم و حیاتی باشد، مرتب، با وقار، با اعتماد به نفس و متخصص نمایان شوند، برندهای بزرگ نیز در تلاشند در دیدار نخست خود با مخاطبانشان، بتوانند بهترین صفات ممکن برای خود را تا حد ممکن از طریق حس بینایی منتقل کنند.
1394/8/24 يكشنبه
دکتر هادی همایون
در نظام تمدنی معاصر، برندسازی جایگاه بسیار ویژه­ ای دارد؛ به نحوی که حرکت ­های تمدنی از طریق برندسازی در معرض نمایش قرار می­گیرند. امروزه برندسازی و مشتقات آن، مانند تصویرسازی (Image building)، ستاره سازی و امثال آن، مبیّن اصلی­ ترین مکانیزم ­های فعالیت فرهنگی مؤثر است.
1394/8/17 يكشنبه
تعریف برند : «مجموعه ای از ارزش ها که یاد و خاطره ای در ذهن افراد به جا می گذارد، به نحوی که منجر به توجه و گرایش به آن موضوع می شود». با او که فارغ‌التحصیل رشته ارتباطات اجتماعی است با موضوع برند و ارتباط آن با مفاهیم دیگری همچون رسانه، ذائقه‌سازی و اقتصاد فرهنگ به گفت‌وگو نشستیم. بی‌شک برخی از سؤالات موجود در این مصاحبه در ذهن مدیران و فعالان فرهنگی کشور مشترک است و دیدگاه‌های دکتر رستمی می‌تواند پاسخ ‌های مستدلی برای این سؤالات باشد.
1394/8/10 يكشنبه
تعریف برند : «مجموعه ای از ارزش ها که یاد و خاطره ای در ذهن افراد به جا می گذارد، به نحوی که منجر به توجه و گرایش به آن موضوع می شود». با او که فارغ‌التحصیل رشته ارتباطات اجتماعی است با موضوع برند و ارتباط آن با مفاهیم دیگری همچون رسانه، ذائقه‌سازی و اقتصاد فرهنگ به گفت‌وگو نشستیم. بی‌شک برخی از سؤالات موجود در این مصاحبه در ذهن مدیران و فعالان فرهنگی کشور مشترک است و دیدگاه‌های دکتر رستمی می‌تواند پاسخ ‌های مستدلی برای این سؤالات باشد.
1394/8/3 يكشنبه
دهه شصت در حالی تمام شد که دغدغه اصلی کشور «سازندگی» بود. اگرچه «سازندگی» در افکار عمومی یادآور موضوعات اقتصادی است، اما بدون شک خالی از پیش ­نیازها و جنبه ­های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نبود. اما در حوزه فرهنگ، جنگ دیگری آغاز گشته بود...
1394/7/26 يكشنبه
محمدرضا یقینی
دهه شصت در حالی تمام شد که دغدغه اصلی کشور «سازندگی» بود. اگرچه «سازندگی» در افکار عمومی یادآور موضوعات اقتصادی است، اما بدون شک خالی از پیش ­نیازها و جنبه ­های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نبود. اما در حوزه فرهنگ، جنگ دیگری آغاز گشته بود...
1394/7/19 يكشنبه
محمدمحسن حسن‌پور
فرهنگ گاهی چنان وسیع تعریف می‌شود که مجموعه حیات زیسته انسانی را دربر می‌گیرد و گاه چنان محدود می‌گردد که در چند کالا و محصول مشخص، قابل خلاصه است. با این حال، با هر تعریفی که از فرهنگ بیان کنیم، بیشترین نمود آن در برخی محصولات، خدمات و فعالیت‌های قابل شمارش است. به این معنا تولیدات رسانه‌ای، فعالیت‌های دینی و انواع محصولات هنری ذیل محصولات فرهنگی قرار می‌گیرند.
1394/7/12 يكشنبه
حجت الاسلام زائری
نمونۀ اعلای تسری برند به سایر حوزه­ های زندگی در فضای فرهنگی ما، تأثی مردم به الگوی زندگی حضرت امام(ره) است. چنان ­چه زمانی که حتی شایعه می­ شود که حضرت امام از چه عطری استفاده می­ کنند، یا شمایلی منسوب به حضرت رسول را بر دیوار منزل خود نصب کرده­اند [چیزهایی که بعد از آن نیز تکذیب شد] به شدت اقبال به این موضوعات در میان مردم افزایش یافت و چنان یک میزان، افراد را در دسته ­های مختلفی قرار داد. دلیل آن این بود که حضرت امام مبدل به یک برند فرهنگی معتبر شده بودند. به این ترتیب مخاطب متعهد به برند، موضع گیری­ها، علاقه‌ ها، شیوۀ حرف زدن و ... استاندارد­سازی شده و سطح توقع و انتظار او را افزایش می­ دهد.
1394/7/5 يكشنبه
تشکیل جلسه‌ای با هدف بررسی دقیق مفهوم برند فرهنگی و واکاوی ابعاد و زوایای این مؤلفه مهم از حوزه اقتصاد فرهنگ با حضور کارشناسان مطرح و طراز اول کشور با توجه به مشغله و برنامه‌های علمی و کاری این افراد، در ابتدا کار سخت و زمان‌بری به نظر می‌رسید. اما استقبال مهمانان ما از موضوع میزگرد، تشکیل این جلسه را برای ما تسهیل کرد.
1394/6/29 يكشنبه
تشکیل جلسه‌ای با هدف بررسی دقیق مفهوم برند فرهنگی و واکاوی ابعاد و زوایای این مؤلفه مهم از حوزه اقتصاد فرهنگ با حضور کارشناسان مطرح و طراز اول کشور با توجه به مشغله و برنامه‌های علمی و کاری این افراد، در ابتدا کار سخت و زمان‌بری به نظر می‌رسید. اما استقبال مهمانان ما از موضوع میزگرد، تشکیل این جلسه را برای ما تسهیل کرد.
1394/6/22 يكشنبه
تشکیل جلسه‌ای با هدف بررسی دقیق مفهوم برند فرهنگی و واکاوی ابعاد و زوایای این مؤلفه مهم از حوزه اقتصاد فرهنگ با حضور کارشناسان مطرح و طراز اول کشور با توجه به مشغله و برنامه‌های علمی و کاری این افراد، در ابتدا کار سخت و زمان‌بری به نظر می‌رسید. اما استقبال مهمانان ما از موضوع میزگرد، تشکیل این جلسه را برای ما تسهیل کرد. با حمیدرضا شاه‌آبادی، سید بشیر حسینی و شهرام گیل‌آبادی در مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین­الملل شهرداری تهران قرار گذاشتیم. حاصل گفت‌وگوی دو ساعته ما در موضوع برند، حجم قابل‌توجهی از نکات و مطالب ارزنده‌ای شد که در زیر قسمت اول آن تقدیم حضور می‌گردد.
1394/6/15 يكشنبه
علیرضا رضا خواه
برند، مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال کرده ‌است. تداعی معانی و پیوند دادن تصاویر و نشانه ‌ها را می‌توان از مزایا و فواید یک برند دانست.
1394/6/8 يكشنبه
دکتر میثم موسایی، استاد رشته اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. حوزه تخصصی ایشان «اقتصاد فرهنگ» بوده و در این زمینه صاحب تألیفات متعددی هستند. با توجه به پیوند موضوع برندسازی با اقتصاد فرهنگ، با ایشان در این زمینه به گفت‌وگو نشستیم. در ادامه خلاصه ای از این گفت و گو را خواهیم خواند....
1394/6/1 يكشنبه
مهدی یک ‌پـسر
این نوشته یک مقاله علمی نیست، اما رویکردی علمی دارد و در رفت و برگشت میان دانش و تجربه،‌ برای همه ما قابل درک است. این نوشته به دنبال تکرار مکرر مفاهیم و معانی آکادمیک نیست؛ زیرا با وجود منابع متعدد مکتوب و مجازی علمی، این‌گونه ‌نوشتن، نقض غرض است. این چند خط، چیزی است که میان برادران نگاشته می­شود و باید برادرانه آن را خواند... تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی...
1394/5/25 يكشنبه
وحدت عماد
«برند، به هر نام، واژه، نماد، طرح یا ترکیبی از آن‌ها اطلاق می‌شود که هدف آن، شناساندن محصولات و یا خدمات یک عرضه کننده است.» یا «برند تمایز و ترفیع نهاد ارائه کننده و محصول مورد نظر، با سایر نهادها و محصولات را برجسته می‌کند» یا «برندها نه تنها برای محصولات مصرفی بلکه برای مکان‌ها، سازمان‌ها یا مردم نیز به کار می‌روند» یا «یک سازمان طی فرآیند برندسازی، به مدیریت باورها و ارتباطات می‌پردازد به نحوی که برای مخاطبان هدف، ارزش‌آفرینی شود»
1394/5/18 يكشنبه
در یک بعد از ظهر بارانی از واپسین روزهای پاییز، برای انجام گفت‌وگو با دکتر گودرزی به دانشگاه امام صادق(ع) مراجعه کردیم. غلامرضا گودرزی رییس گروه «مدیریت صنعتی» دانشکده مدیریت این دانشگاه با حوصله و همراهی فراوان به پرسش‌های ما پاسخ داد و از انتخاب سوژه برندسازی در پرونده استقبال کرد. به عقیده او قوّت یک برند در مسئولیت­ پذیری صاحبان برند نسبت به مخاطبان، دست­ اندرکاران و حتی رقیبان آن است. آنچه در زیر می خوانید خلاصه گفت‌وگوی ما با ایشان است.
1394/5/11 يكشنبه
 

گفتگو(بایگانی)

دسترسی سریع

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
 

نشریه همگام 

موسسات فرهنگی

.
.