شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 32223096-051
Farhangi@aqr.ir

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

.
اطلاعات فرهنگی
مسأله شناسی در فرایند مدیریت فرهنگی

مسئله‌شناسی فرهنگی

یکی از مراحل اساسی و اولیه فعالیت‌های فرهنگی، شناخت مسئله‌های موجود و اولویت‌بندی آن است. این مرحله به معنای آشنایی و تسلط مدیران، تصمیم‌گیران و افراد مرتبط با حوزه فعالیت‌های فرهنگی با مسئله‌ها و مشکلات موجود و در گام بعد تعیین مسئله‌های اولویت‌دار به جهت تصمیم‌گیری و اقدام در جهت حل‌وفصل آن موارد است. برای این منظور در این پرونده بررسی‌هایی پیرامون موضوعات ذیل صورت گرفته است؛
- اهمیت تشخیص صحیح مسئله
- چیستی و چرایی مسئله‌شناسی
- دلایل عدم توفیق مسئله‌شناسی در کشور
- مسئله‌شناسی فرهنگی در اسناد بالادستی اداره کشور
- مفهوم مسئله‌شناسی فرهنگی و مرور ابعاد آن
- فرآیندهای شکل‌گیری مسائل فرهنگی و اجتماعی و آسیب‌های موجود در این مسیر
- مراحل تشخیص و صورت‌بندی مسئله فرهنگی
- کارکرد مسئله‌شناسی در سیاست‌گزاری فرهنگی
- مسئله‌شناسی بومی
- اصول و روش‌های مسئله‌شناسی
- آسیب‌های مسئله‌شناسی در سازمان‌های فرهنگی
- اصول تربیت مسئله محور
- پروژه مسئله‌شناسی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد
- ملاک‌های اولویت‌دهی به مسائل
- فرآیند تکامل مسئله‌یابی علمی
در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اولویت اساسی با فرهنگ است و بدون ایجاد تحول فرهنگی نمی توان در سایر حوزه های جامعه به پیشرفت قابل ملاحظه ای رسید. در طرح گفتمان ایشان، تنوع کلیدواژه های فرهنگی و طرح مصداقیِ شکل مطلوب بسیاری از سازوکارهای فرهنگی به چشم می خورد و این مهم در کنار تمرکز و شناخت عمیق ایشان، بسیاری از اندیشمندان را به تصدیق و بهره گیری از این مفاهیم ترغیب می کند؛ به نحوی که هر کارشناس مشرف بر مسائل فرهنگی و در عین حال معتقد به مبانی انقلاب اسلامی، در تحلیل و تأویل معادلات فرهنگی، خود را نیازمند به استفاده از این نگرش نافذ و نافع می داند
1394/12/9 يكشنبه
برای پی بردن به نظر مردم درباره مسائل فرهنگی، در این پروژه اقدام به اجرای یک پیمایش شهری با حجم نمونه ای 1500 نفره شده است. در این پیمایش تلاش شده کلیه باورها و نگرش های طیف های اجتماعی مختلف مردم در حوزه فرهنگ دریافت شود و در نهایت از منظر اولویت های فرهنگی تحلیل گردد. برای آنکه از تمام نظرات ممکن استفاده شود، مجریان پیمایش آن را در تمام مناطق 13گانه شهری مشهد اجرا کرده‌اند. تمام پاسخگویان بر اساس پرسشنامه نیمه-ساختاریافته، مهم ترین آسیب منطقه جغرافیایی تحت سکونت خود را بر شمرده‌اند. همچنین برای آنکه نظرات مخاطب کم-برخوردار از تحصیلات از قلم نیفتد، به 20 پرسشگر برای مصاحبه با این طیف از پاسخگویان آموزش های بیشتری داده شد.
1394/12/2 يكشنبه
از ملزومات تحقق بخش مهندسی فرهنگی، توجه به اولویت ها و مسائل اساسی و محوری است؛ از همین رو، اکتشاف، دسته‌بندی و در عین حال اولویت بندی مسائل محوری و اساسی در مسیر وصول مهندسی فرهنگی، موضوعی است که در صدر اقدامات مطالعاتی و تحقیقاتی مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی قرار دارد. در این نوشتار قصد داریم شما را با مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی و برجسته ترین محصول این مرکز، «پروژه رصد 1» آشنا کنیم. «رصد 1» الگوی مناسبی برای تلفیق روش های مختلف در مسئله شناسی است.
1394/11/25 يكشنبه
حسن مسعودی
یکی از فواید نگاه مسئله‌محور در عرصه خانواده، این است که امکان هدف‌گذاری دقیق‌تر فراهم شده و متولیان فرهنگی به صورت شفاف‌تر خواهند فهمید که در پی تغییر چه چیزهایی در سبک زندگی هستند. همچنین امکان اثربخشی و ارزیابی دقیق‌تر فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی فراهم می‌گردد؛ چراکه برنامه‌ریزی فرهنگی به جای اینکه معطوف به یک سری عوامل پیچیده و متأثر از هم گردد، معطوف به مسئله‌های شفاف‌تر و تا حدی مجازی از هم می‌شود.
1394/11/18 يكشنبه
حسن مسعودی
یکی از فواید نگاه مسئله‌محور در عرصه خانواده، این است که امکان هدف‌گذاری دقیق‌تر فراهم شده و متولیان فرهنگی به صورت شفاف‌تر خواهند فهمید که در پی تغییر چه چیزهایی در سبک زندگی هستند. همچنین امکان اثربخشی و ارزیابی دقیق‌تر فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی فراهم می‌گردد؛ چراکه برنامه‌ریزی فرهنگی به جای اینکه معطوف به یک سری عوامل پیچیده و متأثر از هم گردد، معطوف به مسئله‌های شفاف‌تر و تا حدی مجازی از هم می‌شود.
1394/11/4 يكشنبه
حسن مسعودی
اولویت‌بندی می تواند بر اساس منابع مختلفی انجام شود. منابعی مانند اسناد بالادستی نظام همچون افق 1404 یا سندهای مختلف یا سیاست‌های کلی که رهبری ابلاغ کرده‌اند می توانند اولویت‌ها را معلوم کنند. اگر مدیران بین صدها موضوع به دنبال مسئله اصلی هستند یکی از منابع خیلی خوب برای اولویت‌بندی اسناد فرادستی است. دومین منبع وضعیت و شاخصهای آماری است. به طورمشخص در بعضی موارد می توان با زبان آمار نشان داد که از چه حیث بیشتر آسیب‌پذیر هستیم. مثلاً مشخص است که ما در حوزه خانواده آسیب‌پذیر هستیم؛ در حوزه اعتیاد همین‌طور...
1394/10/27 يكشنبه
حسن مسعودی
ارائه مدل شبکه مسائل موجود در موضوع خانواده، از مهمترین بخش های گفتگوی حاضر با دکتر علی اکبر عصار نیا خواهد بود. ایشان دارای سوابقی همچون : معاون فرهنگی سازمان ملی جوانان، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد و رئیس مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران می باشند. موضوع گفتگوی ما مساله شناسی و شاخص های تعیین اولویت در مسائل فرهنگی و اجتماعی بود.
1394/10/20 يكشنبه
مهدی دانش
در قسمت دوم، به معرفی 6 تکنیک در مبحث نیازسنجی پرداخته ایم...تکنیک فیش باول، تکنیک تل استار، تکنیک رویداد مهم، تکنیک درخت خطا، تکنیک آزمون وظایف کلیدی و تکنیک دلفی.
1394/10/13 يكشنبه
مهدی دانش
به گفته دکتر اشتریان در کتاب « مقدمه ای بر روش سیاستگذاری فرهنگی» یکی از مهم ترین ابزارهایی که زمینه ساز سیاست گذاری معطوف به مسئله قرار می گیرد، نیازسنجی فرهنگی است . نیازسنجی بر مبنای واقعیات موجود، دردها و آلام عینی، ضرورت ها و حساسیت ها انجام می شود .این امر، سیاست گذار را از ذهنی گرایی و فاصله گرفتن از واقعیات می رهاند. نیازسنجی، اقسام و تکنیک های مختلفی دارد. شرح مختصری که در ذیل می آید ما را در شناخت هرچه بیشتر نیازسنجی یاری می دهد.
1394/10/6 يكشنبه
مرتضی کامل نواب
در سال‌های گذشته انتظار عمومی از نهاد شهرداری برای ورود به حوزه فرهنگ، در حداقل ممکن بود، اما اقداماتی که در سال های اخیر از سوی شهرداری ها صورت گرفته منجر به ایجاد این ذهنیت شده است که ورود شهرداری ها به این حوزه می تواند مثمرثمر باشد و پیامدهای مطلوبی را به همراه داشته باشد. با رسیدن به این مرحله، این سؤال مطرح شد که اگر قرار باشد سازمانی با طول و عرض وسیع همچون شهرداری با اعتبارات زیادی که نسبت به سایر سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی در اختیار دارد، اثربخش باشد چگونه باید برنامه‌ریزی کند تا از منظر نخبگان، فرهیختگان و فعالان فرهنگی و حتی بخش خصوصی دارای اعتبار نسبی باشد و در جایگاه والایی قرار گیرد و متهم به مصرف بی‌رویه اموال، موازی‌کاری، افراط‌گری، سو‌گیری و ... نشود. به عبارت دیگر مسئله‌شناسی جامع و دقیق به یکی از موضوعات مهم و اولویت‌دار این نهاد تبدیل شد و لزوم اجرای آن ملموس گردید.
1394/9/28 شنبه
مرتضی کامل نواب
در سال‌های گذشته انتظار عمومی از نهاد شهرداری برای ورود به حوزه فرهنگ، در حداقل ممکن بود، اما اقداماتی که در سال های اخیر از سوی شهرداری ها صورت گرفته منجر به ایجاد این ذهنیت شده است که ورود شهرداری ها به این حوزه می تواند مثمرثمر باشد و پیامدهای مطلوبی را به همراه داشته باشد. با رسیدن به این مرحله، این سؤال مطرح شد که اگر قرار باشد سازمانی با طول و عرض وسیع همچون شهرداری با اعتبارات زیادی که نسبت به سایر سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی در اختیار دارد، اثربخش باشد چگونه باید برنامه‌ریزی کند تا از منظر نخبگان، فرهیختگان و فعالان فرهنگی و حتی بخش خصوصی دارای اعتبار نسبی باشد و در جایگاه والایی قرار گیرد و متهم به مصرف بی‌رویه اموال، موازی‌کاری، افراط‌گری، سو‌گیری و ... نشود. به عبارت دیگر مسئله‌شناسی جامع و دقیق به یکی از موضوعات مهم و اولویت‌دار این نهاد تبدیل شد و لزوم اجرای آن ملموس گردید.
1394/9/22 يكشنبه
مرتضی کامل نواب
در سال‌های گذشته انتظار عمومی از نهاد شهرداری برای ورود به حوزه فرهنگ، در حداقل ممکن بود، اما اقداماتی که در سال های اخیر از سوی شهرداری ها صورت گرفته منجر به ایجاد این ذهنیت شده است که ورود شهرداری ها به این حوزه می تواند مثمرثمر باشد و پیامدهای مطلوبی را به همراه داشته باشد. با رسیدن به این مرحله، این سؤال مطرح شد که اگر قرار باشد سازمانی با طول و عرض وسیع همچون شهرداری با اعتبارات زیادی که نسبت به سایر سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی در اختیار دارد، اثربخش باشد چگونه باید برنامه‌ریزی کند تا از منظر نخبگان، فرهیختگان و فعالان فرهنگی و حتی بخش خصوصی دارای اعتبار نسبی باشد و در جایگاه والایی قرار گیرد و متهم به مصرف بی‌رویه اموال، موازی‌کاری، افراط‌گری، سو‌گیری و ... نشود. به عبارت دیگر مسئله‌شناسی جامع و دقیق به یکی از موضوعات مهم و اولویت‌دار این نهاد تبدیل شد و لزوم اجرای آن ملموس گردید.
1394/9/15 يكشنبه
سید حسن مددی موسوی
سبک زندگی و تربیتی غلط منجر شده است که ما حتی در تشخیص و شناسایی مسائل زندگی خود ناتوان باشیم. کودکان ما و حتی خود ما بر اساس مسائل موجود آموزش نمی بینیم. به همین دلیل است که آموزش ها بسیار سیال و فرار است و بسیار زود اثر خود را از دست می دهد. اگر جوان امروز یاد نگرفته است مسائلش را بشناسد، به دلیل رشد کردن در فضایی است که آموزش ها و مهارت های آن کمترین سنخیت را با مسائل زندگی دارد و یا حداقل ارتباط آن ها با مسائل به شدت گم و مبهم است؛ بنابراین تا زمانی که مسئله محوری در نهادهای تربیتی ما، اعم از خانواده و مدرسه و حتی دانشگاه تعبیه نگردد، فرزندان ما هیچ‌وقت قدرت فکرکردن و تصمیم‌گیری را آن طور که باید به دست نخواهند آورد.
1394/9/8 يكشنبه
سید حسن مددی موسوی
به نظر می‌رسد هرقدر که دنیای ما پیشرفته‌تر می‌شود و وسایل و خدمات تعلیمی و فرهنگی ما بیشتر می‌گردد، به لحاظ تعلیم و تربیت و فرهنگی به قهقرا می‌رویم. به عبارتی پیشرفت در تکنولوژی آموزش و پرروش منجر به پس‌رفت در خود آموزش و پرورش می شود. پس‌رفت ما در تعلیم و تربیت یک بحران و شاید اصلی ترین بحران ماست. بحران تعلیم و تربیت و بحران فرهنگی، در این چند دهه اخیر نه تنها رو بهبود نگذاشته، بلکه روز به روز رو به افول و نقصان دارد و شگفت این است که هرقدر انواع کلاس‌های تربیتی و آموزش سبک زندگی و مهارت تفکر و ... افزایش پیدا می‌کند، سطح دانش معرفتی جامعه افزایش نیافته و بازخوردهای افزایش این کلاس ها در جامعه کاهنده بوده است.
1394/9/1 يكشنبه
دکتر بابک نگاهداری
بی شک اولین گام برای پیاده سازی و عملیاتی شدن مسئله شناسی کارآمد، اراده و خواستن و عمل مبتنی بر اصول علمی است. به عبارتی آن چنان که از تعریف روش بر می آید، بررسی سیستماتیک و نظام مند یک موضوع و یک مسئله و در نهایت فرموله کردن آن یکی از اصول اولیه و ضروری در راستای پیاده سازی مسئله شناسی کارآمد است.
1394/8/24 يكشنبه
دکتر بابک نگاهداری
تجربه گسترده فعالیت فرهنگی در سطح کلان کشور، بهانه مراجعه ما به دکتر بابک نگاهداری، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بود. وی که تجربه مدیریتی ارزنده ای در سمت مدیر مسئول فصلنامه تخصصی مهندسی فرهنگی و دبیر نقشه جامع علمی کشور را نیز در سابقه حرفه ای خود دارد، علی رغم مشغله های زیاد، با حوصله به سوالات ما پیرامون مسئله شناسی فرهنگی، آسیب ها و سازوکارهای اجرای آن در سازمان های فرهنگی پاسخ داد.
1394/8/17 يكشنبه
علی محمدزاده
تکیه بر تجارب مستقیم، جست‌وجوی داده‌های میدانی و کشف روندهای کلی: روش مسئله‌شناسی
1394/8/10 يكشنبه
علی محمدزاده
تکیه بر تجارب مستقیم، جست‌وجوی داده‌های میدانی و کشف روندهای کلی: روش مسئله‌شناسی
1394/8/3 يكشنبه
توجه به توسعه مسئله محور در علوم، لزوم شناخت دقیق نسبت به شرایط کشور و مسائل آن، پرهیز از فراگیری علوم به دور از تحلیل ریشه های بومی و داخلی که منجر به پیدایش نوعی صورت بندی تقلیدی در مسائل می شود؛ و وجود دردمندی در انسان که دست یابی به علوم حقیقی را در پی دارد، مهم ترین نکاتی بود که در گفت وگو با دکتر مهدی منتظر قائم مطرح شد. گفتگو با وی که عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، در فضایی صمیمی انجام شد و ایشان به یکایک سئوالات ما در کمال آرامش و با دقت فراوان در انتخاب واژه ها پاسخ داد.
1394/7/26 يكشنبه
توجه به توسعه مسئله محور در علوم، لزوم شناخت دقیق نسبت به شرایط کشور و مسائل آن، پرهیز از فراگیری علوم به دور از تحلیل ریشه های بومی و داخلی که منجر به پیدایش نوعی صورت بندی تقلیدی در مسائل می شود؛ و وجود دردمندی در انسان که دست یابی به علوم حقیقی را در پی دارد، مهم ترین نکاتی بود که در گفت وگو با دکتر مهدی منتظر قائم مطرح شد. گفتگو با وی که عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، در فضایی صمیمی انجام شد و ایشان به یکایک سئوالات ما در کمال آرامش و با دقت فراوان در انتخاب واژه ها پاسخ داد.
1394/7/19 يكشنبه
12>>>

دسترسی سریع

  • آُستان مبارک حضرت حسین ابن موسی الکاظم - طبس میقات الرضا
  • کتابخانه و موزه ملی ملک
  • پایگاه اطلاع رسانی جوان
  • کتابخانه ها و موزه ها و مرکز اسناد استان قدس
  • چاپ و انتشارات آُتان قدس رضوی

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام 

موسسات فرهنگی

.
آُستان مبارک حضرت حسین ابن موسی الکاظم - طبس میقات الرضا
کتابخانه و موزه ملی ملک
پایگاه اطلاع رسانی جوان
کتابخانه ها و موزه ها و مرکز اسناد استان قدس
چاپ و انتشارات آُتان قدس رضوی
بنیاد فرهنگی آستان قدس
تربیت بدنی آستان قدس رضوی
به نشر
موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی
.