شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 32223096-051
Farhangi@aqr.ir

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

.
اطلاعات فرهنگی
مخاطب شناسی در عرصه فعالیت های فرهنگی

مخاطب شناسی در عرصه فعالیت های فرهنگی :

"مخاطب" به معنای شما، "در زمان مطالعۀ این مطالب و یا هر فردی که در مقابل پیام ارسال شده از سوی تولیدکنندۀ پیام قرار گرفته است"، از جمله عناصر اصلی و مؤثر در مدیریت فرهنگی تعریف می شود. در این خصوص گفته شده مخاطبان فرهنگی به عنوان معنابخشان اصلی به اثر و نهاد فرهنگی محسوب می شوند که بدون آن ها نه اثر می تواند وجود داشته باشد و نه نهاد فرهنگی . به جهت اهمیت شناخت و بررسی ابعاد مختلف این مؤلفه از سیاست گذاری و مدیریت فرهنگی در این پرونده به بررسی "مخاطب شناسی" می پردازیم. هرچند این تلاش ناتمام است ولی شروعی بر گام های دیگر است.
Hadi Masoudi
why cultural managers do not properly evaluate the effects of cultural activities? Take a look at the reports of cultural institutions and you will find yourself facing a large volume of figures about cultural production, seminars, conferences, symposiums and meetings; yet there is nothing about the changes all these activities may have caused in the attitude and behavior of the audience in those reports! The main problem is that evaluating the impacts of cultural activities is not as easy as a civil construction project and therefore, cultural managers get into a quantity mania in their performance reports. Thus our cultural institutions are haunted by a numerical data disease these days. The importance of audience studies: Quantity mania has damaged our activities in two areas: First is inappropriate distribution; this is because no accurate evaluation has been done about how cultural products reach their main audience; an issue that needs a long discussion by itself. The second area is audience studi
1394/7/12 يكشنبه
محمدتقی فخریان
از ابتدای انقلاب خیلی از افرادی که در عرصه تعلیم و تربیت حضور پیدا کردند رویکردشان و نگاهشان این بوده است که به یک تربیت دینی برسند اما هرچقدر زمان گذشته توفیقاتشان در این عرصه کمتر بوده است در صورتی که یک جاهایی دشواری های زیادی هم تحمل کردند این به خاطر آن است که در کنار توجه به اهداف و مزایا فعالیت ها از آفت ها غافل بوده ایم
1394/7/5 يكشنبه
در فعالیت‌های فرهنگی از حیث مخاطب‌شناسی، سه آسیب رایج وجود دارد : 1 - جذب شدن به‌جای جذب کردن 2 - یکسان‌پنداری مخاطب از نظر جغرافیایی 3 - یکسره‌پنداری مخاطب از نظر نقاط قوّت و ضعف؛ در ادامه به اختصار به آنها می پردازیم...
1394/6/29 يكشنبه
محمد مهدی شیخ صراف
سعید حسینی مدیر مجمع تولید کنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی معتقد است : نوشت افزار از سینما و کتاب استراتژیک تر است و توانستیم 10 درصد از 150 میلیون جلد دفتر مورد نیاز را تولید کنیم. گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید...
1394/6/22 يكشنبه
زیرسایه خورشید، شاید کم تر کسی پیدا شود که در مجموعه آستان قدس رضوی مشغول به فعالیت بوده و این عنوان را نشنیده باشد. طرحی که از دهه کرامت سال 1386 تا کنون به همت موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی با هدف ترویج موضوع زیارت، نشر و گسترش سیره رضوی، جهت دهی و حمایت محتوایی از برگزاری جشن های مردمی دهه کرامت و... در حال برگزاری است. برنامه ای که هر ساله به لحاظ کمی و کیفی در حال گسترش است و خیل عظیمی ازارادتمندان و شیفتگان امام رئوف به خصوص آنها که توفیق حضور در مشهد رانداشته اند به واسطه اجرای آن رایحه و عطر خوش رضوی را استشمام کرده و شوق زیارت و اطاعت از امام معصوم در وجودشان متبلور می گردد.
1394/6/15 يكشنبه
هادی مسعودی
باید قبل از هر سخنی این نکته روشن گردد که حتی در جوامعی که هدف و آرمانشان توسعۀ اقتصادی است، فرهنگ و مدیریت فرهنگی نقش اصلی را بازی می‌کنند، چه برسد در جامعه‌ای مانند ایران که جنس آرمان‌های اجتماعی آن فرهنگی است.
1394/6/8 يكشنبه
شناخت مخاطب و یافتن اطلاعات در مورد او نیازمند ابزار و روش‌های علمی و مطمئن است؛ زیرا اطلاعاتی که به واسطۀ آن حاصل می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است و در ابعاد مختلف منظور می‌گردد. در این زمینه روش‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به چند نمونه از آن اشاره می‌شود...
1394/6/1 يكشنبه
دکتر یوسفی دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی و معاون فرهنگی این دانشگاه است.مخاطب شناسی در فعالیت های فرهنگی و رابطه این موضوع با پژوهش های اجتماعی بهانه ای بود که با توجه به توانمندی ایشان در زمینه پژوهش های علمی و تحقیقات شهری و ملی با وی به گفتگو بنشینیم.
1394/5/25 يكشنبه
مرتضی کامل نواب
گفت‌وگو با دکتر مهدی منتظرالقائم، استاد ارتباطات دانشگاه تهران که یکی از صاحب‌نظران مطرح در حوزۀ مخاطب‌شناسی است، بیش از آنکه پیش‌بینی می‌کردیم به طول انجامید. او کتاب «مخاطب‌شناسی» دنیس مک کوایل را ترجمه کرده که از مهم‌ترین کتاب‌های مرجع در این حیطه از علوم ارتباطات به شمار می‌رود. بعد از چند تماس تلفنی بلاخره با وی در اتاق کارش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به گفت‌وگو نشستیم. نگاه کلان و دقتی که در انتخاب واژه‌ها داشت، تنظیم این مصاحبه را نیز قدری دشوار کرد. اما بار علمی سخنان وی آن‌قدر هست که این مصاحبه را خواندنی کند تا به تعریف درستی از مخاطب برسیم. تعریفی که بنا کردن الگوهای رسانه‌ای بر پایۀ آن راه‌های تازه‌ای را برای هر صاحب رسانه‌ای خواهد گشود.
1394/5/18 يكشنبه
دکتر زارعیان مخاطب را این‌گونه تعریف می‌کند: «مخاطب کسی است که داوطلبانه به محتوا یا رسانه مشخصی روی می‌آورد؛ مخاطب گروهی از افراد هستند که ارتباط‌گر می‌خواهد به آنان دسترسی داشته باشد و با آن‌ها ارتباط برقرار کند؛ و در نهایت، مخاطب کسانی هستند که سازمان یا شرکت قصد دارد پیام‌های خود را با اهداف مشخص به آن‌ها منتقل کند. مخاطب به طور ساده به خوانندگان، بینندگان، شنوندگان یکی از کانال‌های رسانه‌ای یا هر محتوا و نمایشی اشاره دارد».
1394/5/11 يكشنبه

دسترسی سریع

  • آُستان مبارک حضرت حسین ابن موسی الکاظم - طبس میقات الرضا
  • کتابخانه و موزه ملی ملک
  • کتابخانه ها و موزه ها و مرکز اسناد استان قدس
  • چاپ و انتشارات آُتان قدس رضوی
  • بنیاد فرهنگی آستان قدس

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


* پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام 

موسسات فرهنگی

.
آُستان مبارک حضرت حسین ابن موسی الکاظم - طبس میقات الرضا
کتابخانه و موزه ملی ملک
کتابخانه ها و موزه ها و مرکز اسناد استان قدس
چاپ و انتشارات آُتان قدس رضوی
بنیاد فرهنگی آستان قدس
تربیت بدنی آستان قدس رضوی
به نشر
موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی
.