شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 32223096-051
Farhangi@aqr.ir

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: هر کس بمیرد در حالی‌که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. وسائل‌الشیعه/ج16/ص246

.
اطلاعات فرهنگی

نشان سازی رضوی

نشان‌سازی فرهنگی عبارت است از خلق یا گسترش یک نهاد، سازمان، مجموعه و مؤسسه‌ای که یک محصول فرهنگی و با کیفیت و مورد علاقه مخاطب را عرضه می‌کند. آورده اصلی این نشان‌سازی ایجاد اعتبار برای عرضه‌کننده و ایجاد اعتماد در مصرف‌کننده است. ذیلا عناوینی که راجع به آن مطالعاتی صورت گرفته، آمده است؛
- برخی تعاریف و مفاهیم برند
- اهمیت و نقش برندسازی در مجموعه‌های فرهنگی
- اقتصاد فرهنگ
- برخی از برندهای فرهنگی در آستان قدس رضوی
- چند نمونه از برندهای موفق اسلامی در عرصه بین‌الملل
- زاوایای برندسازی
- برندی در حوزه اندیشه
- اهمیت هویت بصری در فرآیند برندسازی
1395/10/13 دوشنبه
1395/10/13 دوشنبه
دیپلماسی فرهنگی و سه انتخاب
دکتر فؤاد ایزدی استاد ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات جهان است وی به عنوان یکی از کارشناسان مطرح در عرصه بین‌المل معتقد است ظرفیت‌های بی‌نظیر جهان تشیع امروزه بدون هیچ متولی جدی در زمینه سیاست‌ها و راهبردهای رسانه‌ای و فرهنگی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. در بیان وی، آستان قدس می‌تواند این نقش جدی را در حوزه دیپلماسی فرهنگی بازی کند.
1395/10/12 يكشنبه
سطوح مداخله
ضرورت حضور آستان قدس رضوی در حوزه ورزش نیازمند تبیین میزان و سطح دخالت این مجموعه دارد. تقسیم‌بندی حوزه ورزش به چهار سطح ورزش عمومی، تربیتی، قهرمانی و حرفه‌ای و بررسی کیفیت حضور آستان قدس در هر کدام از این سطوح موضوع گفت‌وگوی ما با دکتر ابراهیم علی‌دوست، عضو هیئت علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بود که در ادامه آن‌را می‌خوانید.
1395/10/8 چهارشنبه
الویت فضای مجازی
همگرایی در حوزه رسانه های نوین و تجمیع ابزارهای رسانه‌ای در فضای مجازی اهمیت و ضرورت سرمایه‌گذاری در فضای مجازی را اثبات می‌کند. در همین رابطه با دکتر سعیدرضا عاملی استاد ارتباطات دانشگاه تهران و عضو شورای عالی فضای مجازی به گفت‌وگو نشستیم.
1395/10/4 شنبه
ماهنامه تحلیلی راهبردی همگام (53)
تشریح حکم انتصاب تولیت معزز آستان قدس رضوی
1395/5/12 سه شنبه
عبدالله بیچرانلو
فناوری در دو قرن گذشته، چهره جهان را بسیار تغییر داده و آثار شگفت‌انگیز آن، ابعاد و جوانب گوناگون حیات بشر را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. تحولات سریع در عرصة فناوری‌ها و دستگاه‌ها و ابزارهایی مشهود است که انسان برای خدمت به خود ابداع کرده است؛ برای مثال، از انتقال سریع پیام‌ها و اطلاعات تا جابه‌جایی پرشتاب افراد و کالاها. در قلمرو دانش‌ها و معرفت‌ها نیز نظیر همین سیر پرشتاب به‌چشم می‌خورد و نیز در سطح نظریه‌ها و دیدگاه‌ها و فرضیه‌هایی که مستمراً در حوزه‌های گوناگون پیشنهاد می‌کنند و در زمانی کوتاه، جای خود را به نظریه‌هایی جدیدتر می‌دهد. آهنگ بی‌درنگ تغییر را می‌توان حتی در روش‌ها و شیوه‌ها و شگردهای ارائه و عرضه در عرصه‌های مختلف نیز مشاهده کرد؛ مثلاً در شیوة طراحی کتاب‌ها یا صفحات روزنامه‌ها و تنظیم مطالب در آن‌ها که تأکید بر مقالات کوتاه در کادرهای مشخص است یا در روش نمایش فیلم‌ها (پرش‌ها و کات‌های مکرر و تصاویری که فقط چند ثانیه یا کمتر بر صفحه بـاقی می‌ماند)‌ و حتی در نحوة سخن‌گفتن و مکالمة افراد.
1395/4/13 يكشنبه
طبیعی است که صنعت نشر همچون سایر صنایع فرهنگی فرایند به هم پیوسته ای را از تولید تا مصرف طی می‌کند. جهت نیل به سیاست های کارآمد در این حوزه و رشد و ارتقای این صنعت در کشور ناگزیر از بررسی وضعیت بخش‌های مختلف آن در ارتباط با یکدیگر هستیم. گفت‌وگو با دکتر سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌به عنوان مسئول عالی این حوزه، اطلاعات ارزشمندی را در خصوص وضعیت کلی نشر در کشور در اختیار ما قرار می دهد. گفت‌وگوی حاضر با ایشان با هدف دستیابی به شناخت هر چه دقیق‌تر و واقع بینانه تر از وضعیت مراحل مختلف چرخه نشر در کشور انجام شده است.
1395/4/13 يكشنبه
فرامرز نودهی
افراد مختلف، به شیوه های متفاوت نسبت به یک واقعیت واحد موضع گیری می کنند. مفروض نویسنده این است که ذهنیت افراد، محصول تأمل فردی و در خلاء نیست، بلکه حاکی از وجود خرده فرهنگ های مختلف در یک جامعه واحد است و افراد متأثر از عوامل پیچیده فرهنگی - اجتماعی و در خلال سال های عمر خویش به این ذهنیت دست یافته اند. با توجه به شناسایی انواع مختلف صورت بندی از واقعیت سفر زیارتی در تجربه زائران، می توان گفت هر کدام از رویکردهای مدیریتی مدیران و برنامه‌ریزان فعلی، دارای بدنه ی اجتماعی حداقلی یا حداکثری در میان زائران است. اما فارغ از فراوانی هرکدام و اینکه کدام رویکرد به لحاظ فرهنگی غلبه دارد، در نظر داشتن انواع مختلف زائر در سیاست گذاری و برنامه ریزی‌ها، غیر قابل انکار به نظر می رسد.
1395/4/13 يكشنبه
محمد حسین چشمه نور
در چهارمین قسمت از معرفی فعالیت های بین المللی مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی به سراغ (((سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد))) رفته ایم...
1395/4/13 يكشنبه
ایوا مور (دانشگاه لتونی)
تعریف صنایع نوآور از یک کشور به کشوری دیگر تفاوت دارد و این تفاوت بازتابی از قانون‌گذاری ملی مرتبط با «مالکیت فکری» در این کشورها است. مروجین صنایع نوآور بر این باورند که این مفهوم اساساً مبتنی بر استعداد، نوآوری فردی و بهره‌مندی از مالکیت فکری منحصر به فرد است. لازمه توسعه مفهوم صنایع نوآور ایفای نقش فرهنگ در امور اقتصادی است. صنایع نوآور به تولید کالاها و سرویس‌های فرهنگی اقدام می‌کنند که به مصرف مردم می‌رسند. کتاب‌ها، فیلم‌های سینمایی، موسیقی‌ها، آثار هنری و کنسرت‌ها از این دسته‌اند. هر چه جامعه‌ای ثروتمندتر شده و نیازهای اولیه مردم بیشتر تأمین شود، مصرف کالاهای فرهنگی افزایش می‌یابد.
1395/4/13 يكشنبه
مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی مطرح کرد؛
مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی گفت: پیش بینی می شود در تابستان امسال افزون بر 8 هزار نفر از کلاس های فرهنگی ـ ورزشی طرح اوقات فراغت مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی بهره مند شوند.
1395/3/31 دوشنبه
محمد حسین چشمه نور
در سومین قسمت از معرفی فعالیت های بین المللی مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی به سراغ (((موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی))) و ((( معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ))) رفته ایم...
1395/3/30 يكشنبه
ایوا مور (دانشگاه لتونی)
تاریخ توسعه فرهنگی جوامع غربی متفاوت از شرق اروپاست که متاثر از حاکمیت کمونیسم بوده است. با این‌حال جریان‌های فرهنگی غربی گوناگونی از جمله پادفرهنگ‌ها که خود تبدیل به بخشی از فرهنگ عامه و صنایع فرهنگ در شرق اروپا شده است، نشانگر روی دیگر «پرده آهنین» جماهیر شوروی است. می‌دانیم که نگاه‌های ایدئولوژیک فرهنگی در شرق و غرب اروپا اهداف کاملاً متفاوت از دیگری داشتند اما هر دو برای انتشار محصولات فرهنگی از رسانه‌های جمعی مشابه بهره می‌بردند و هر چند کشورهای شرق اروپا به لحاظ جغرافیایی کاملاً از غرب جدا شده بودند اما مردم این کشورها می‌توانستند توسعه سرمایه‌داری در صنعت فرهنگ را از طریق همین رسانه‌ها درک کنند.
1395/3/30 يكشنبه
حسن محمودی
اگر کلیه امور فرهنگی مرتبط با فضای مجازی را در سه عرصه تولید، توزیع و مصرف محتوا، دسته بندی کنیم، نهادهای فرهنگی و به ویژه آستان قدس رضوی در هر سه این عرصه‌ها می‌توانند منشأ اثر باشند. در زمینه مصرف محتوا، دستگاه‌های فرهنگی می توانند به ذائقه سنجی و ذائقه سازی مخاطبان بپردازند و محصولاتی را در زمینه ارتقای فرهنگ کاربری و فرهنگسازی استفاده از فضای مجازی تولید کنند. همچنین احصای شبهات و چالش‌های موجود در فضای مجازی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی و سفارش محتوا جهت پاسخ‌دهی به این مسائل از دیگر اقدامات حائز اولویت است.
1395/3/30 يكشنبه
12345678910...>>>

نشریه همگام 

موسسات فرهنگی

.
آُستان مبارک حضرت حسین ابن موسی الکاظم - طبس میقات الرضا
کتابخانه و موزه ملی ملک
پایگاه اطلاع رسانی جوان
کتابخانه ها و موزه ها و مرکز اسناد استان قدس
چاپ و انتشارات آُتان قدس رضوی
بنیاد فرهنگی آستان قدس
تربیت بدنی آستان قدس رضوی
به نشر
موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی
.