شنبه 16 مهر 1393
ارتباط با ما : 32223096-051
Farhangi@aqr.ir

امیرالمؤمنین علیه‌السلام: همت خود را صرف چیزهایی کن که به آن نیاز داری و آنچه را به کار تو نمی‌آید پی نگیر. تصنیف غررالحکم و درر الکم/ص477

.
اطلاعات فرهنگی
تعامل فرهنگی

1395/10/27 دوشنبه

تعامل فرهنگی

تعامل نهادهای رسمی و مردمی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی حول محورهای ذیل مورد بررسی قرار گرفته است؛ - نقش دولت در فعالیت‌های فرهنگی - نقش مردم و دولت در عرصه فعالیت‌های فرهنگی - واکاوی نقش نهادهای مردمی در اسناد بالادستی - آسیب‌شناسی تعامل نهادهای رسمی و مردمی در عرصه فرهنگ - بررسی ملاحظات تعامل نهادهای مردمی و رسمی - آسیب‌شناسی تعامل دولت و مردم - همراهی مردم با آستان قدس رضوی - بررسی تعامل نهادهای رسمی و مردمی در تولید محصولات فرهنگی - ترسیم مدل مطلوب تعامل نهادهای رسمی و مردمی در عرصه فرهنگ - نقش مشارکت‌های مردمی در عرصه آموزش و پرورش - تجربه طراحی مدل تعامل تشکل‌ها و معاونت فرهنگی شهرداری مشهد - کارکرد دولت و سیاست‌گذاری فرهنگی
مسئله‌شناسی فرهنگی

1395/10/18 شنبه

مسئله‌شناسی فرهنگی

کی از مراحل اساسی و اولیه فعالیت‌های فرهنگی، شناخت مسئله‌های موجود و اولویت‌بندی آن است. این مرحله به معنای آشنایی و تسلط مدیران، تصمیم‌گیران و افراد مرتبط با حوزه فعالیت‌های فرهنگی با مسئله‌ها و مشکلات موجود و در گام بعد تعیین مسئله‌های اولویت‌دار به جهت تصمیم‌گیری و اقدام در جهت حل‌وفصل آن موارد است. برای این منظور در این پرونده بررسی‌هایی پیرامون موضوعات ذیل صورت گرفته است؛ - اهمیت تشخیص صحیح مسئله - چیستی و چرایی مسئله‌شناسی - دلایل عدم توفیق مسئله‌شناسی در کشور - مسئله‌شناسی فرهنگی در اسناد بالادستی اداره کشور - مفهوم مسئله‌شناسی فرهنگی و مرور ابعاد آن - فرآیندهای شکل‌گیری مسائل فرهنگی و اجتماعی و آسیب‌های موجود در این مسیر - مراحل تشخیص و صورت‌بندی مسئله فرهنگی - کارکرد مسئله‌شناسی در سیاست‌گزاری فرهنگی - مسئله‌شناسی بومی - اصول و روش‌های مسئله‌شناسی - آسیب‌های مسئله‌شناسی در سازمان‌های فرهنگی - اصول تربیت مسئله محور - پروژه مسئله‌شناسی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد - ملاک‌های اولویت‌دهی به مسائل - فرآیند تکامل مسئله‌یابی علمی
زیارت و توسعه فرهنگی

1395/10/18 شنبه

زیارت و توسعه فرهنگی

نگاه به زیارت معمولاً از دریچه فردی و حض معنوی و به عبارتی نگاهی حداقلی بوده است و کمتر به این موضوع از زاویه تمدن‌سازی و استحکام معرفتی و توسعه فرهنگی و به تعبیری حداکثری نگریسته شده. به زیارت هم باید بصورت سخت افزاری و هم بصورت نرم‌افزاری نگریست. در بخش سخت‌افزاری موضوعاتی نظیر رفاه زائر، سوغات زائر، تسهیلات زیارت و حوزه مدیریت و توسعه کمی و کیفی آن مطرح است و در حوزه نرم‌افزاری موضوعاتی نظیر افزایش معرفت بخشی به زائر، افزایش عمق زیارت، پیوست فرهنگی در توسعه شهر زیارتی، ویژگی‌های تفریح و سرگرمی و بازار در شهر زیارتی و ... قابل طرح است. این سلسله نوشتار و گفتارها در پی بررسی مسائل فوق خواهد بود.
نشان‌سازی رضوی

1395/10/18 شنبه

نشان‌سازی رضوی

نشان‌سازی فرهنگی عبارت است از خلق یا گسترش یک نهاد، سازمان، مجموعه و مؤسسه‌ای که یک محصول فرهنگی و با کیفیت و مورد علاقه مخاطب را عرضه می‌کند. آورده اصلی این نشان‌سازی ایجاد اعتبار برای عرضه‌کننده و ایجاد اعتماد در مصرف‌کننده است. ذیلا عناوینی که راجع به آن مطالعاتی صورت گرفته، آمده است؛ - برخی تعاریف و مفاهیم برند - اهمیت و نقش برندسازی در مجموعه‌های فرهنگی - اقتصاد فرهنگ - برخی از برندهای فرهنگی در آستان قدس رضوی - چند نمونه از برندهای موفق اسلامی در عرصه بین‌الملل - زاوایای برندسازی - برندی در حوزه اندیشه - اهمیت هویت بصری در فرآیند برندسازی
تعلیم و تربیت اسلامی

1395/10/16 پنجشنبه

تعلیم و تربیت اسلامی

آیا نظام آموزشی ما توانایی تربیت و پروش نسلی کارآمد برای کشور را دارد؟ مهم‌ترین اجزای این نظام یعنی معلمان توانایی‌ها و مهارت‌های لازم در مواجهه با نسل متفاوت و پیچیده امروز را دارند؟ آیا در تهیه محتوای آموزشی جذابیت، عمق و هوشمندی لازم لحاظ شده است و این محتوا مواد لازم برای شکل‌گیری انسان تراز انقلاب اسلامی را تأمین می‌کند؟ شیوه‌های کلیشه‌ای و سنتی مدرسه داری و دانشگاه داری و حتی مهد داری بخصوص از نظر نرم افزاری از پس رقبای دنیای مجازی و نیازهای امروز دانش آموزان برمی‌آید؟ این سؤالات و سؤالات دیگر مبنای نوشتار و گفتاری است که در پرونده تعلیم وتربیت به ان خواهیم پرداخت.
وقف و نذر

1395/10/16 پنجشنبه

وقف و نذر

در گذشته بخش عمده‌ای از اداره مدن از طریق اوقاف و امور وقفی و نذورات مدیریت می‌شده. با افزایش نقش حکومت‌ها در اداره شهرها و خدمات عمومی رفته رفته این احساس در مردم بوجود امده است که آنها در این امر وظیفه‌ای ندارند. غافل از آنکه ظرفیت این سنت مهم دینی با جهت‌گیری صحیح و شناخت مسائل واقعی و اصلی جامعه بخصوص در بخش‌هایی که حضور دولتی ناکارامد است می‌تواند نقشی بی‌بدیل ایفا کند. آیا امروز در مدیریت اوقاف نیازهای اصلی کشور بازشناسی و به واقفان پیشنهاد می‌شود؟ اولویت‌بندی و جهت‌دهی واقفان در این عرصه چگونه است؟ به وقف‌های جدید مانند اشتغال‌زایی، ازدواج، تولید محصولات فرهنگی و ... چقدر توجه می‌شود؟ جایگاه وقف در احیای تمدن اسلامی در افق بلند مدت و اقتصاد مقاومتی چیست؟ راه‌های رفته و نرفته در موقوفه‌داری و بهره‌وری در مدیریت انها چیست؟ تجارب موفق داخلی و خارجی در رابطه با نقش وقف در توسعه کدامند؟ این موضوع در سلسله مطالب پرنده وقف و نذر با عنوان، وقف سرمایه گمشده بررسی خواهد شد.
صدور انقلاب اسلامی و تعاملات فرهنگی بین‌الملل

1395/10/14 سه شنبه

صدور انقلاب اسلامی و تعاملات فرهنگی بین‌الملل

کشورهای هنجار فرست که معمولا قدرت‌های جهانی و صاحبان ثروت و تکنولوژی هستند در عرصه صدور فرهنگ و ارزش‌ها و سبک زندگی غربی چیزی کم نگذاشته‌اند. در مقابل این هجوم بی‌وقفه جمهوری اسلامی با وجود داشتن قدرت نرمی با مفهوم انقلاب اسلامی منفعلانه عمل کرده است. و اگر جایی تجارب قابل قبولی وجود دارد ناشی از یک سیستم و نظام طراحی شده نیست بلکه حاصل حرکت‌هایی خودجوش و قائم به افرادی دغدغه‌مند است. چطور می‌شود جبهه فرهنگی انقلاب را در عرصه دیپلماسی عمومی فعال کرد؟ در عرصه مجازی چطور می‌توان حضور فعال و تاثیر‌گذار داشت؟ این پرونده سلسله نوشتار و گفتارهایی است که در پی بررسی این مسائل و موضوعاتی همچون چرایی و چگونگی صدور انقلابی اسلامی، آسیب‌شناسی روند طی شده در این مسیر، ظرفیت‌های مبدأ و مقصد، نقاط قوت و ضعف رسانه‌های انقلاب اسلامی و حوزه مجازی، نقش کالاهای فرهنگی در انتقال پیام و... خواهد بود.
مخاطب‌شناسی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی

1395/10/14 سه شنبه

مخاطب‌شناسی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی

مخاطب به معنای شما، در زمان مطالعه این مطالب و یا هر فردی که در مقابل پیام ارسال شده از سوی تولیدکننده پیام قرار گرفته است، از جمله عناصر اصلی و مؤثر در مدیریت فرهنگی تعریف می‌شود. در این خصوص گفته شده مخاطبان فرهنگی به عنوان معنابخشان اصلی به اثر و نهاد فرهنگی محسوب می‌شوند که بدون آن‌ها نه اثر می‌تواند وجود داشته باشد و نه نهاد فرهنگی. به جهت اهمیت شناخت و بررسی ابعاد مختلف این مؤلفه از سیاست‌گزاری و مدیریت فرهنگی در این پرونده به بررسی مخاطب‌شناسی می‌پردازیم. هرچند این تلاش ناتمام است ولی شروعی بر گام‌های دیگر است.
اقتصاد فرهنگ و هنر

1395/10/14 سه شنبه

اقتصاد فرهنگ و هنر

فرهنگ هزینه‌بر است یا درآمدزا؟ این دعوا همیشه بین اهالی فرهنگ بوده است. اما واقعیت آنست که هر دو نگاه درست است اما در جای خود. بخشی از توسعه فرهنگی هزینه بر است و بخشی از آن می‌تواند درامد زا باشد اما نکته قابل توجه این است که به بخش دوم چندان توجه نشده است. و کلید آن توجه به نیاز مخاطب و مخاطب محوری است. به نظر می‌رسد نگرش اقتصادی به عرصه فرهنگ در عین اینکه قابلیت برآورد و بازخوردگیری بر مبنای فروش را افزایش می‌دهد می‌تواند باعث شکوفایی و توسعه تولیدات فرهنگی شود و تولیدکنندگان را از چشم براهی بودجه های دولتی باز دارد. در سلسله نوشتارها و گفتارهای این پرونده به دنبال بررسی دلایل کم توفیقی در عرصه‌های اقتصادی فرهنگ، موانع رشد صنایع فرهنگی در ایران، بررسی نمونه‌های موفق داخلی و خارجی و ... خواهیم بود.
کتاب و کتاب‌خوانی

1395/10/14 سه شنبه

کتاب و کتاب‌خوانی

مسئله «کتاب نخوانی» از نسل امروز و آینده نسلی تهی از عمق فکری خواهد ساخت. کاهش مطالعه و تنزل جایگاه کتاب و کتابخوانی خطری جدی برای آینده سرزمینی است که خود طلایه دار فرهنگ و ادب بوده است. این پرونده سلسله نوشتار و گفتارهایی است که در پی بررسی مسائلی با همین موضوع همچون نوع مواجهه صحیح با رقبای کتاب در دنیای مجازی و تکنولوژی های جدید ارتباطی، راهکارهای کاهش قیمت کتاب و آسیب شناسی نظام توزیع آن، روشهای ترویج عمومی موثر کتابخوانی و .... خواهد بود.
123456>>>

دسترسی سریع

  • معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی
  • پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین
  • آُستان مبارک حضرت حسین ابن موسی الکاظم - طبس میقات الرضا
  • رضوی تی وی TV
  • کتابخانه و موزه ملی ملک

اشتراک بسته تخصصی فرهنگی


پست الکترونیک
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

نشریه همگام 

موسسات فرهنگی

.
معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی
پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین
آُستان مبارک حضرت حسین ابن موسی الکاظم - طبس میقات الرضا
رضوی تی وی TV
کتابخانه و موزه ملی ملک
پایگاه اطلاع رسانی جوان
کتابخانه ها و موزه ها و مرکز اسناد استان قدس
چاپ و انتشارات آُتان قدس رضوی
بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس
بنیاد فرهنگی آستان قدس
تربیت بدنی آستان قدس رضوی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
دانشگاه بین المللی امام رضا
به نشر
موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی
.